Poetics of black bodies, from Brazil to Madrid: reverberations

réverbérations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e124

Keywords:

Black Man Solo, Infiltrados en Vox, El vuelo del Hipotálamo, Macacos, poetics of bodies

Abstract

This essay proposes to discuss the possibilities of meeting for four shows that were conceived in different contexts, Brazil and Spain, by black artists, based on a creative proposition based on black theaters. For this writing, I sought to relate my theoretical propositions about black theaters with the epistemological contributions proposed by Conceição Evaristo, Leda Martins, Onisajé and Soraya Martins Patrocínio, as I believe that such propositions, in some way, are present in the plays Macacos, by Clayton Nascimento; Undercover in Vox, by Moha Gerehou; Black Man Solo, by Malcolm McCarthy; and El vuelo del Hipotálamo, by José Ramón Hernández.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Antônio Alexandre, Universidade Federal de Minas Gerais

Pós-Doutorado na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pós-Doutorado na Universidad Complutense de Madrid (UCM), Espanha. Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (UNIRIO). Pós-Doutorado no Institute of Performing Arts (NYU), Estados Unidos. Pós-Doutorado no Instituto Superior de Arte (ISA), Cuba. Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (UFBA). Doutorado e Mestrado em Estudos Literários na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduação em Licenciatura em Letras Português, Inglês e Espanhol pela UFMG. Professor Titular da Faculdade de Letras da UFMG. Bolsista do CNPq.

 

References

ALEXANDRE, Marcos Antônio. Teatro negro em perspectiva: dramaturgia e cena negra no Brasil e em Cuba. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

ALEXANDRE, Marcos Antônio. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo horizonte: Mazza Edições, 2007. p. 16- 21.

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima e NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós. Reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Ilustrações Goya Lopes. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-46.

GEREHOU, Moha. Qué hace un negro como tú en un sitio como este. 3. ed. Barcelona: Penínsola, 2022.

MARTINS, Leda Maria. Performance do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

NASCIMENTO, Clayton. Macacos. Monólogo em 9 episódios e 1 ato. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.

ONISAJÉ, Fernanda Júlia Barbosa. Teatro peto de candomblé: uma construção ético-poética de encenação e atuação negras. Tese ( Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade Federal da Bahia, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/36704/1/TESE%20VERSAO%20DEPOSITO%20FINALIZADA.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.

PATROCÍNIO, Soraya Martins. Teatralidades-aquilombamento: várias formas de pensar-ser-estar em cena no mundo. Belo Horizonte: Editora Javali, 2023.

Published

2024-12-18

How to Cite

ALEXANDRE, Marcos Antônio. Poetics of black bodies, from Brazil to Madrid: reverberations: réverbérations. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e124. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26541. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Teatralidades negras, africanas e afrodiaspóricas