Poetics of black bodies, from Brazil to Madrid: reverberations
réverbérations
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e124Keywords:
Black Man Solo, Infiltrados en Vox, El vuelo del Hipotálamo, Macacos, poetics of bodiesAbstract
This essay proposes to discuss the possibilities of meeting for four shows that were conceived in different contexts, Brazil and Spain, by black artists, based on a creative proposition based on black theaters. For this writing, I sought to relate my theoretical propositions about black theaters with the epistemological contributions proposed by Conceição Evaristo, Leda Martins, Onisajé and Soraya Martins Patrocínio, as I believe that such propositions, in some way, are present in the plays Macacos, by Clayton Nascimento; Undercover in Vox, by Moha Gerehou; Black Man Solo, by Malcolm McCarthy; and El vuelo del Hipotálamo, by José Ramón Hernández.
Downloads
References
ALEXANDRE, Marcos Antônio. Teatro negro em perspectiva: dramaturgia e cena negra no Brasil e em Cuba. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
ALEXANDRE, Marcos Antônio. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo horizonte: Mazza Edições, 2007. p. 16- 21.
EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima e NUNES, Isabella Rosado. Escrevivência: a escrita de nós. Reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Ilustrações Goya Lopes. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-46.
GEREHOU, Moha. Qué hace un negro como tú en un sitio como este. 3. ed. Barcelona: Penínsola, 2022.
MARTINS, Leda Maria. Performance do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
NASCIMENTO, Clayton. Macacos. Monólogo em 9 episódios e 1 ato. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.
ONISAJÉ, Fernanda Júlia Barbosa. Teatro peto de candomblé: uma construção ético-poética de encenação e atuação negras. Tese ( Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade Federal da Bahia, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/36704/1/TESE%20VERSAO%20DEPOSITO%20FINALIZADA.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.
PATROCÍNIO, Soraya Martins. Teatralidades-aquilombamento: várias formas de pensar-ser-estar em cena no mundo. Belo Horizonte: Editora Javali, 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.