Performative practices: perception, senses, and imagination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e124

Keywords:

performative practices, creative processes, Haiku, perception, imagination

Abstract

The subject Performative Practices in Dialogue with Eastern Approaches: Perception, Senses, and Imagination was offered over three semesters in the Department of Performing Arts at the University of Brasília (UnB). The text reflects on the methods adopted in the creative processes, organized into three cycles: flower, water, and moon. The methodology incorporated Eastern and somatic body practices, technology, improvisation, dream narratives, nature walks, tarot readings, haiku creation, collages, and watercolors, all aimed at exploring performative approaches and opening spaces for sensory fields. Performances, video performances, an Instagram profile, two art journals, and the Body Haiku e-book were created.

Downloads

Author Biographies

Rita de Cássia de Almeida Castro, Universidade de Brasília

Pós-doutorado pelo Lume Teatro – Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da Universidade de Campinas (Unicamp). Pós-doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Doutorado em Antropologia, pela Universidade de São Paulo (USP).Professora na graduação e na pós-graduação em Artes Cênicas da UnB.  

 

Deborah Dodd Macedo, Universidade de Brasília

Doutoranda, Mestrado e Graduação em Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília (UnB).  

Elise Hirako, Universidade de Brasília

Doutoranda, Mestrado e Graduação em Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília (UnB). Professora substituta na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Rosanna Viegas, Universidade de Brasília

Mestrado e Graduação em Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília (UnB).

Guilherme Sampaio, Universidade de Brasília

Mestrando e Graduação em Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília (UnB).

References

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BASHÔ, Matsuo. O eremita viajante. [haikus - obra completa]. Porto: Assírio & Alvim, 2016.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

JODOROWSKY, Alejandro. COSTA, Marianne. O Caminho do Tarot. São Paulo: Chave, 2012.

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LIMULJA, Hanna. Uma etnografia dos sonhos Yanomami. O desejo dos outros. São Paulo: Ubu editora, 2022.

MORISHITA, Takashi et al. Hijikata Tatsumi’s Notational Butoh. An Innovational Method For Butoh, 2015.

OHNO, Kazuo. Treino e(m) poema. São Paulo: n-1 edições, 2016.

PIERI, Paolo Francesco. Dicionário Junguiano. Petrópolis, RJ: Vozes; São Paulo, SP: Paulus, 2022.

RIBEIRO, Sidarta. O oráculo da noite. A história e a ciência do sonho. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Published

2025-04-28

How to Cite

CASTRO, Rita de Cássia de Almeida; MACEDO, Deborah Dodd; HIRAKO, Elise; VIEGAS, Rosanna; SAMPAIO, Guilherme. Performative practices: perception, senses, and imagination. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–32, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e124. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26261. Acesso em: 29 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Corpos que escrevem II