Letters to the body: performative autographies in the formation of the body-artist-researcher
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0104Keywords:
body, identity, performative education, autographs, artistic trainingAbstract
This text explores the relationship between body and identity, based on Performative Education in dialogue with the methodology of (Auto)biographies. Through autographies as creative processes, we investigate how the presence of the body, or even the discursive body, contributes to the formation of the artist-researcher body. The study, carried out with Performing Arts students, examines the practice "Letters to the Body", revealing the discursive body as a significant material that re-signifies learning and identities in the construction of the subject and knowledge in artistic training.
Downloads
References
ANDRADE, Danielle Ferreira (org.). Inventário Vermelho: histórias de mulheres e contos de tradição oral. Salvador: Ed. Das Autoras, 2021.
AZEVEDO, Sônia Machado de. As vinte e nove cartas: Laban, uma gramática poética para atores. São Paulo: Perspectiva, 2020.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Trad. de Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passegi. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na a pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. v.17, n.51, p. 523-536, set.-dez, 2012.
DELORY-MOMBERGER, Christine. De la recherche biographique en éducation: Fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014a.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Histórias de vida. Da invenção de si ao projeto de formação. Trad. Albino Pozzer, Natal; Porto Alegre; Salvador: EDUFRN, EDIPUCRS, EDUNEB, 2014b.
DELORY-MOMBERGER, Christine; BOURGUIGNON, Jean-Claude. Medialidades biográficas, práticas de si e do mundo. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 08, n. 23, p. 01-09, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1129. Acesso em: 11 out. 2023.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar, 2001.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de história de vida. In: Educação. Porto Alegre, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes,1999.
O INQUILINO. Direção: Roman Polanski. Produção: Roman Polanski, Alain Sarde. Roteiro: Roman Polanski, Gérard Brach. França: Marianne Productions, 1976. (125 min).
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 3ed. Campinas: UNICAMPO, 1995.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2007.
PINEAU, Elyse Lamm. Teaching is performance: Reconfiguring a problematic metaphor. American Educational Research Journal, 31, 1, p. 3-25, 1994.
PINEAU, Elyse Lamm. Nos cruzamentos entre a performance e a pedagogia: uma revisão prospectiva. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, maio/ago. 2010, p.89-113.
PINEAU, Elyse Lamm. Pedagogia crítico-performativa: encarnando a política da educação libertadora. In: PEREIRA, Marcelo de A. Performance e Educação: Desterritorializando territórios. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. p. 37-58.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.