The Corpo-Canovaccio: relationships between body and writing in contemporary Commedia Dell'Arte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e109

Keywords:

Corpo-canovaccio, comédia dell'arte, autoethnography, dramaturgy, acting

Abstract

The concept of Corpo-canovaccio reflects how the actor's body transforms into a space layered with multiple cultural and narrative dimensions. From a contemporary perspective on Commedia Dell'Arte, the actor's body becomes a canvas that absorbs elements of improvisation, memory, and tradition. This article presents an autoethnographic study using the play O Soldado, a Tigresa e uma outra história, demonstrating how the Corpo-canovaccio facilitates the exploration of personal and cultural narratives while reinventing Commedia Dell'Arte. It also discusses Ma, a Japanese notion of suspended space-time, and the body in suspension, concepts that explain the constant transformation of the actor's body.

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Author Biography

Douglas Kodi Seto Takeguma, Santa Catarina State University

Doutorado e Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Ator e diretor do Teatro do Alvorecer (Maringá-PR), ator no grupo Arte da Comédia (Curitiba-PR). Ator, mascareiro, diretor e pesquisador.  

 

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Published

2024-12-18

How to Cite

TAKEGUMA, Douglas Kodi Seto. The Corpo-Canovaccio: relationships between body and writing in contemporary Commedia Dell’Arte. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–31, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26224. Acesso em: 19 dec. 2024.