Movements of bodies, spaces and times in the process of dramaturgical writing through adaptation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e116

Keywords:

theater, literary genres, moves

Abstract

This text makes a brief analysis of the dramaturgical process from the epic to the dramatic literary text and highlights some considerations about theoretical production based on theatrical historical aspects that address the theme and highlight some terminologies about the movement from one genre to the other. The theoretical research for the preparation of this article began in the master's degree with the dissertation entitled, The crossing of the narrative to the dramatic in the educational context, in the Postgraduate Program in Performing Arts, PPGAC, UFBA, in 2011, made me reflect on how dramaturgy appeared in my artistic-pedagogical activities.

Downloads

Author Biography

Cristiane Santos Barreto, Universidade Federal da Bahia

Doutora e Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduada em Bacharelado em Interpretação teatral e Licenciatura em Teatro pela UFBA.  Professora adjunta do Departamento de Técnicas do Espetáculo na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

 

References

AMADO, Jorge. Capitães da Areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARISTÓTELES. Arte poética. Trad. Pietro Nasseti. São Paulo: Martin Claret, 2006.

AUSTIN, John L. Quando dizer é fazer: Palavras e ação. Trad. Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegres: Artes Médicas, 1990.

BARRETO, Cristiane. História de uma lágrima furtiva de cordel. Salvador, BA, 2009. Texto não publicado.

DA SILVA, Daniel Furtado Simões. Do texto à cena: Transcriações da obra de Caio Fernando Abreu. Florianópolis: Liquidificador, 2016.

DAHIA, Igor; CERQUEIRA, Mariana; GONZALEZ, Letícia; RAMOS, João Felipe; OLIVEIRA, Clara; NOLASCO, Daniel. Meninos do Asfalto. In: BARRETO, Cristiane. A travessia do narrativo para o dramático no contexto educacional. São Paulo: PACO, 2015, p. 163.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: o corpo-em-experiência. In: Revista Lume (Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais). Número, 4. Campinas: Unicamp, 2013.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: O teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, nº 8, 2008.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

SANTOS, Anna Flávia; SILVA, Tamiles; SANTOS, Rique. A Menina de Lá. Jequié, BA: 2016. Texto não publicado.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e terra, 1980.

GUINSBURG, J.; FARIA, João.; LIMA, Mariângela A. (Orgs). Dicionário do teatro brasileiro: Temas, formas e conceitos. São Paulo: Perspectiva, 2006.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Texto literário e texto teatral. Texto e jogo: uma didática brechtiana. São Paulo: Perspectiva, 1996.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naif, 2007.

NUNES, Luiz Arthur. Do livro para o palco: Formas de interação entre o épico literário e o teatral. O percevejo. nº 9. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2000, p. 39-40.

PAVIS, Patrice. Dicionário do teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PICON-VALIN, Béatrice. A arte do teatro entre tradição e vanguarda: Meyerhold e a cena contemporânea. Rio de Janeiro: Folhetim ensaios, 2006, p. 72.

PLATÃO. A República. São Paulo: Martin Claret, 2003.

PUPO, Maria Lucia de Souza Barros. Entre o mediterrâneo e o atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo. Perspectiva, 1997.

ROSENFIELD, Kathrin Holzermayr. Coro e diálogo trágicos: matriz das formas de expressão estética. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, PPGL. Nº 28/29: UFSM, 2004. https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12125

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Revista Periferia: Educação, cultura e comunicação. v.10, n.1, p. 71 - 88. 2018. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/31504

RYNGAERT, Jean-Pierre. Introdução à análise do teatro. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

SARRAZAC, Jean-Pierre. A irrupção do romance no teatro. In: Folhetim teatro do pequeno cesto. Mesa redonda: Dramaturgia hoje. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2009, p. 12.

STAIGER, Emil. Conceitos fundamentais da poética. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1997.

WERNECK, Maria Helena. A cena contra o silêncio: Vocalizações do texto literário no teatro brasileiro. In: WERNECK, Maria Helena; BRILHANTE, Maria João (Org.). Texto e imagem: Estudo de teatro. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009, p. 67-70.

Published

2025-04-28

How to Cite

BARRETO, Cristiane Santos. Movements of bodies, spaces and times in the process of dramaturgical writing through adaptation. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–26, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e116. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26151. Acesso em: 6 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Corpos que escrevem II