Envelope body in contemporary writing and criticism
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e114Keywords:
envelope body, performative documents, writing and performanceAbstract
This article aims at discussing the relationship between body and writing on the contemporary scene, emphasizing the notion of envelope body. The corpus of analysis is Meu Nome: Mamãe, by Aury Porto, directed by Janaina Leite and dramaturgy by Claudia Barral. The analysis is based on the memorial experience of someone who attended the performance (the enunciator of this article) in interlocution with theoretical contributions on archives and documents within the scope of the performing arts and their intersection with semiotic studies, more precisely in their dialog with Jacques Fontanille's book Corps et sens (2011). In this book, the author states that the body is the substrate of semiosis.
Downloads
References
ACADEMIA.EDU. Qu’est-ce que la critique in Roland Barthes Essais Critiques, 1971 [1964] Collection « Tel Quel ». Aux Édition Du Seuil. Disponível em: https://www.academia.edu/6771487/ROLAND_BARTHES_ESSAIS_CRITIQUES. Acesso em: 14 jun. 2024.
ANZIEU, Didier. Le Moi-Peau. Préface à la deuxième édition par Évelyne Séchaud (première édition – Bordas, 1985) - DUNOD, Paris, 1995.
AQUINO, Julio G. O arquivo e a pesquisa educacional: aproximações. In BUTTURI JUNIOR, A; CANDIOTTO, C.; SOUZA, P.; CAPONI, S. (org.) Foucault & as práticas de liberdade II: topologias políticas & heterotopologias. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 207-226.
ARQUIVO NACIONAL. Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.
BARTHES, Roland. Aula. Aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França. 07/01/1977. Tradução e posfácio de Leyla Perrone-Moisés. 14ª ed. São Paulo: Editora Cultrix.
BARTHES, Roland. Essais Critiques. Publicado na coleção Tel Quel dirigida por Philippe Soller. Paris : Éditions Du Seuil, 1964.
BLOG MEDIUM. Espetáculo Solo de Aury Porto, “Meu Nome: Mamãe”. Disponível em: https://medium.com/@canaltadeuramos/espet%C3%A1culo-solo-de-aury-porto-meu-nome-mam%C3%A3e-segue-em-cartaz-no-%C3%A1gora-teatro-879cf45cc9dc. Acesso em: 14 jun. 2024.
FERNANDES, Silvia. Teatralidade e Performatividade na Cena Contemporânea. Repertório. Salvador. n. 16. p.11-23. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/5391/3860. Acesso em: 01 ago. 2020.
FONTANILLE, Jacques. Corpo e Sentido. Traduzido por Fernanda Massi e Adail Sobral, Londrina: Eduel, 2016.
FONTANILLE, Jacques. Corps et sens. Paris: Presses Universitaires de France (PUF), 2011.
FONTANILLE, Jacques. Pratiques Sémiotiques. Paris: Presses Universitaires de France (PUF), 2008.
FOUCAULT, Michel. L’Archéologie du Savoir. Traduzido por Luiz Felipe Baeta Neves. 7ª edição/3ª reimpressão - Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
LEITE, Janaina F. Ensaios sobre o feminino e a abjeção na ob-scena contemporânea. 2021. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
LEITE, Janaina F. Autoescrituras performativas: do diário à cena. As teorias do autobiográfico como suporte para a reflexão sobre a cena contemporânea. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
LINDO, Alexandre D. C. Museu Autobiográfico: Abismo e Punctum. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
PISCATOR, Erwin. Teatro Político. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.
SCHECHNER, Richard. Performance Studies: an introduction. 3rd ed, Routledge, 2013.
SOLER, Marcos M. O campo do teatro documentário: morada possível de experiências artístico-pedagógicas. Tese (Doutorado em Pedagogia do Teatro) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
SOLER, Marcos M. Teatro documentário: a pedagogia da não ficção. Dissertação (Mestrado em Pedagogia do Teatro) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
TAYLOR, Diana. Performance: teoría y práctica. In: Taylor, Diana, y Marcela A. Fuentes (edits.) Estudios avanzados de performance / ed. e introd. general de Diana Taylor, ed. e introd. de cada capítulo de Marcela A. Fuentes; trad. de Ricardo Rubio, Alcira Bixio, Ma. Antonieta Cancino, Silvia Pelaez. - Mexico: FCE, Instituto Hemisferico de Performance y Politica, Tisch School of the Arts, New York University, 2011.
ZILBERBERG, Claude. La structure tensive suivi de Note sur la structure des paradigmes et de Sur la dualité de la poétique – Liège: Presses Universitaire de Liège, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.