For a decolonial clowning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0114

Keywords:

clowning, decoloniality, gender, feminisms, subversion

Abstract

The text intended to address aspects of decoloniality in dialogue with the feminist dramaturgies that contemporary Brazilian clowns have currently created. Through decolonial clowning, we revisit Brazilian colonial heritage, both from a racial and gender perspective. By highlighting aspects of Afro-Brazilian culture, we also sought to decolonize clowning itself, which has the construction of its laughter quite consolidated in a masculinized logic. As examples of decolonial works, we present analyzes of clowning and reflections by gender researchers. In this endeavor, we sought to understand how clowns decolonize their dramaturgies. 

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Author Biography

Fernanda Dias de Freitas Pimenta, University of Brasília

Doutora em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (UnB). Mestrado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Graduação em Direito pela Pontíficia Universidade Católica de Goiás (PUC/Go).

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Published

2024-09-22

How to Cite

PIMENTA, Fernanda Dias de Freitas. For a decolonial clowning. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0114. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25790. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul