Awakening time: a reflection about the Brazilian Puppeteers Network
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e0201Keywords:
animation theater, puppetry, collective, feminismAbstract
This article is a report on the collective Rede de Bonequeiras Brasileiras (RBB). “Dollmakers” are understood to be artists who work with animation theater (dolls, objects, silhouettes/shadows and masks), in the most diverse activities, including producers, animating actresses, construction companies, among others. We are participants in this Network, and we bring reflections on how the collective emerged, the main actions carried out and possible directions. The main authors that permeate our reflections are Jacques Le Goff (2012), Maria Homem (2020), Grada Kilomba (2019) and bell hooks (2019).
Downloads
References
AMARAL, Ana Maria. Teatro de animação: da teoria à prática. 3ª ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.
BENATTI, Barbara; VIANA, Joana Vieira. Mulheres no teatro de animação, tecendo afetos em rede. Móin-Móin – Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 24, p. 70-89, 2021.
BROCHADO, Izabela. Dossiê Interpretativo: Registro do Teatro de Bonecos Popular do Nordeste, Mamulengo, Cassimiro Coco, Babau e João Redondo como Patrimônio Cultural do Brasil. Brasília: Minc; Iphan; UnB; ABTB, 2014.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 13ª ed. São Paulo: Ática. 2005.
GERCHMAN, Verônica. A RBB – Rede de Bonequeiras Brasileiras. Mamulengo nº 20, 2022. Revista da Associação Brasileira de Teatro de Bonecos – Centro UNIMA Brasil – ABTB – CUB. Florianópolis: ABTB CUB. Periodicidade semestral. Ano 48, v. 20, julho de 2022.
hooks, bell. Teoria Feminista: Da margem ao centro. Trad.: Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2019.
HOMEM, Maria. Lupa da alma: quarentena-revelação. São Paulo: Todavia, 1ª ed., 2020.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação – Episódios de racismo cotidiano. Trad.: Jess Oliveira. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LE GOFF, Jaques. História e Memória. Trad.: Bernardo Leitão [et al.]. 6ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.
PEREIRA, Maria das Graças Cavalcanti. Dadi e o teatro de bonecos: memória, brinquedos e brincadeira. Natal (RN): Fundação José Augusto, 2011.
REDE DE BONEQUEIRAS BRASILEIRAS. Atas de reuniões e dados obtidos por meio de formulários do Google. Documentos de uso pessoal não publicados.
SALOMÃO, Waly. Algaravias: câmara de ecos. São Paulo: Editora 34, 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.