Framing trans “violence”: Keyla Brasil at Theater S. Luiz, Lisboa
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0202Keywords:
theater, travesty, transfake, framing, journalismAbstract
The text identifies and analyzes the main framings produced by the Portuguese newspaper Público, regarding the protest held by the transgender activist Keyla Brasil during the presentation of the play All about my mother at the São Luiz Theater in Lisbon. The article concludes that the news pieces with more negative bias towards the act, transgender violence, the inviolability of artistic creation, and the idea that theater is the art of representation stood out in the overall reading of the published material. Conversely, more favorable texts accentuate a portrayal of the violence inherent in the conditions faced by trans migrants. They achieve this by juxtaposing the violence depicted on stage with the harsh reality of trans existence.
Downloads
References
ABREU, Pedro. A direção do São Luiz devia demitir-se. Público, Lisboa, 28 jan. 2023.
AFONSO, Carmo. Já ouviram fala da Keyla Brasil? É atriz, mas “chupa pau”. Público, Lisboa, 23 jan. 2023a.
AFONSO, Carmo. Visibilidade “trans” - isto é urgente. Público, Lisboa, 31 jan. 2023b.
AMADO, Carolina. Keyla Brasil, que invadiu palco contra transfake, hospitalizada na Tailândia. Público, Lisboa, 8 set. 2023.
BUTLER, Judith. A força da não violência. São Paulo: Boitempo, 2021.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
CAMMAERTS, Bart. The abnormalisation of social justice: the ‘anti-woke culture war’ discourse in the UK. Discourse & Society, 33(6), p. 730-743, 2022.
CARVALHO, Manuel. A luta contra o transfake é política, não é arte. Público, Lisboa, 23 jan. 2023.
COLLING, Leandro. Brenda Lee e o Palácio das Princesas: artivismo, alegria, transcestralidade e luto. Pontos de interrogação (online), v. 13, p. 111-124, 2023.
COLLING, Leandro (org.). Artivismos das dissidências sexuais e de gênero. Salvador: EDUFBA, 2019.
COLLING, Leandro (org.). Arte da resistência. Salvador; Devires, 2022.
COLLING, Leandro. Como pode a mídia ajudar na luta pelo respeito à diversidade sexual e de gênero? In: PELÚCIO, Larissa; SOUZA, Luís Antônio Francisco de; MAGALHÃES, Bóris Ribeiro de; SABATINE, Thiago Teixeira (org.). Olhares plurais para o cotidiano: gênero, sexualidade e mídia. Marília: Oficina Universitária, 2012, p. 112-131.
COLLING, Leandro. Agenda-setting e framing: reafirmando os efeitos limitados. Revista Famecos, nº. 14, p. 88-101, abril 2001.
DA COSTA, José. O teatro atravessado: imagem, corpo e política na cena contemporânea. In: CORNAGO, Óscar; FERNANDES, Sílvia; GUIMARÃES, Julia (org.). O teatro como experiência pública. São Paulo: Hucitec, 2019, p. 242-263.
DUARTE, Mariana. Câmara de Lisboa rejeita que houve transfobia em Tudo sobre a minha mãe. Público, Lisboa, 26 jan. 2023a.
DUARTE, Mariana. Encontrada Keyla Brasil, que esteve desaparecida durante 72 horas. Público, Lisboa, 31 Jan. 2023b.
ENTMAN, Robert M. Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43 (4), New York: Oxford University, p. 1-8, 1993.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. In: Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015, p. 113-134.
FERNANDES, Sílvia. Sintomas do real no teatro. In: LEITE, Janaina Fontes. Autoescrituras performativas. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. XI-XIV.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estética do performativo. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.
FROTA, Gonçalo. As mulheres de Almodóvar vistas por Daniel Gorjão. Público, Lisboa, 11 jan. 2023.
FROTA, Gonçalo e NOGUEIRA, Rodrigo. Protesto trans interrompe peça no São Luiz e faz mudar o elenco. Público, Lisboa, 20 Jan. 2023.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis. Nova York: Harper y Row, 1974.
HABIB, Ian Guimarães. Corpos transformacionais: a transformação corporal nas artes da cena. São Paulo: Hucitec, 2021.
HALBERSTAM, Jack. Trans*: uma abordagem curta e curiosa sobre a variabilidade de gênero. Salvador: Devires, 2023.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
LOPES, Fabrício Ricardo; TONELI, Juracy; OLIVEIRA, João Manuel. O conceito de violência atmosférica em Fanon: contribuições aos estudos de gênero. Estudos e Pesquisas em Psicologia, vol. 22, nº. 4, p. 1518-1538, 2022.
LUSA. Novos imigrantes brasileiros em Portugal são de grandes cidades e têm entre 20 e 40 anos. Expresso, Lisboa, 15 de outubro de 2023.
MARQUES, Maria João. Temos que falar da violência que há no transativismo. Público, Lisboa, 25 jan. 2023.
MENDES, José Maria Vieira. Teatro e representação. Público, Lisboa, 26 jan. 2023.
PERALTA, Susana. Obrigada, Keyla Brasil. Público, Lisboa, 27 jan. 2023.
PEREIRA, Sílvia. Tudo sobre a força delas. Público, Lisboa, 8 jan. 2023.
PERLATTO, Fernando; REZOLA, Maria Inácia. Passado e presente em 2014. As disputas públicas das memórias da ditadura e da redemocratização no Brasil e em Portugal. Varia História, vol. 39, nº. 81, e23304, 2023.
PORTELA, Patrícia. Se de cada vez que uma Keyla Brasil invadisse um palco. Público, 27 Jan. 2023.
SANTOS, Ana Cristina. Social movements and sexual citizenship in Southern Europe. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.
SEMEDO, Luísa. Somos Keyla Brasil? Público, Lisboa, 26 jan. 2023.
SERRA, Rita. De Hopkins a Keyla vai um espectro. Público, Lisboa, 28 jan. 2023.
SILVA, Francisco Mendes da. A guerra contra a empatia é uma guerra contra a democracia. Público, Lisboa, 27 jan. 2023.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. An aesthetic education in the era of globalization. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2013.
STRYKER, Susan. My words to Dr. Victor Frankenstein above the Village of Chamonix: performing transgender rage. GLQ, vol. 1, nº. 3, p. 237-254, 1994.
VIEIRA, José Maria. Teatro e representação. Público, Lisboa, 26 jan. 2023.
WHISTLES, Dusty. O casting transfake é transfóbico! Público, Lisboa, 21 jan. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.