The inside, the outside and the gap in between: Libertarian epistemologies and abolitionist scenic practices
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0109Keywords:
penal abolitionism, gender, artivism, prisionAbstract
This article is a compilation of three interviews carried out with Latin American artists and researchers: Sayak Valência, Lia Garcia and Maria Galindo. The text organizes the three interviews into a single dramaturgy with the aim of establishing a debate about the intersections present between performing arts, prison abolitionism and gender/sexuality dissent.
Downloads
References
BRECHT, Bertold. Escritos sobre Teatro. Buenos Aires: Nueva Vision, 1970.
CONCÍLIO, Vicente. Teatro e prisão: dilemas da liberdade artística. São Paulo: Hucitec, 2008.
DAVIS, Angela Y. Estarão as prisões obsoletas? Rio de Janeiro: Difel, 2018.
FEDERICI, Silvia. O Ponto Zero da Revolução: Trabalho Doméstico, Reprodução e Luta Feminista. São Paulo: Elefante, 2019.
FEINMANN, José Pablo. Crítica del neoliberalismo. Buenos Aires: Editorial Planeta, 2016.
FO, Dario. Manual mínimo do ator. São Paulo: Editora Senac,1998.
FOUCAULT, M. Las redes del poder. 2014. Buenos Aires: Prometeo, 2014.
GAYON, Mariana Berlanga. El espectáculo de la violencia o la política del miedo: De los feminicidios a la violencia generalizada en México. 2020. Bahia Cadernos do GIPE-CIT n.41, p. 68-81, 2020.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 edições, 2018.
MOMBAÇA, Jota. O mundo é meu trauma. PISEAGRAMA, Belo Horizonte, n. 11, p.20-25, 2017.
NARVAES, Viviane Becker. O Teatro do Sentenciado de Abdias Nascimento: classe e raça na modernização do teatro brasileiro. 2020. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade de São Paulo, 2020.
NASCIMENTO, Abdias. Submundo. Cadernos de um sentenciado. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
NJERI, Aza. 13 de maio: a importância do teatro negro na abolição da escravidão. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://rioencena.com/13-de-maio-a-importancia-do-teatro-negro-na-abolicao-da-escravidao/. Acesso em: 25 jan. 2024.
NJERI, Aza. O teatro na abolição. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://rioencena.com/o-teatro-na-abolicao/. Acesso em: 25 jan.2024.
OROZCO, Amaya Perez. Perspectivas feministas en torno a la economía. El caso de los cuidados. Madri: Consejo Económico y Social, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.