Deconstructing discursive closets: criticism and lesbian visibility in As Moças by Isabel Câmara

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0103

Keywords:

lesbian theater, theater criticism, critical review, historical erasure

Abstract

This article examines theater criticism by Yan Michalski (Jornal do Brasil, RJ/1969 and 1970) and Sábato Magaldi (O Estado de São Paulo, SP/1969) on the play As Moças de Isabel Câmara (1967). We analyze how such discourses contributed to the invisibility of the lesbian issue in the work, highlighting the importance of critical reviews to include diverse knowledge. Based on studies of feminist theater and decolonial feminism, we emphasize the relevance of critical fortune in the construction of Brazilian theatrical history and the need for a decentralized approach for an authentic and inclusive understanding of theater, recognizing historically marginalized voices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camile Cecília dos Anjos, Federal University of Dourados Region

Doutoranda em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestrado em Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), com Bacharelado em Artes Cênicas pela mesma instituição. Professora substituta do curso de Artes Cênicas na Universidade Federal de Grande Dourados (UFGD).

References

ANDRADE, Ana Lúcia Vieira de. Nova Dramaturgia: anos 60, anos 2000. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.

ASTON, Elaine. An Introduction to Feminist Theatre. USA and Canada: Routledge, 1995.

CÂMARA, Isabel. As Moças. Rio de Janeiro: Grua Livros, 2019.

CURIEL, Ochy. Construindo metodologias feministas a partir do feminismo decolonial. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2020, p. 121-138.

DAHL, Maria Lucia. Antonio Bivar: o explorador de sensações peregrinas (Entrevista). São Paulo, 2010. Disponível em https://www.editoraimprensaoficial.sp.gov.br/Produto/Visualizar/3120. Acesso em: 01 mar. 2023.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL. Verbete: As Moças. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/evento399233/as-mocas. Acesso em: 19 out. 2023.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL. Verbete: Isabel Câmara. Disponível em:

http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa359449/isabel-camara. Acesso em: 22 dez. 2023.

FAGUNDES, Carla Ceci Rocha; LIMA, Liliam Carine da Silva. Autoficção e autobiografia em As Moças: o beijo final, de Isabel Câmara: por uma leitura filológica. Revista Ecos, Cáceres, v.18, n. 01, p.19-34, 2015.

HOKI, Leíner. Tríbades, safistas, sapatonas do mundo, uni-vos: investigações sobre a poética das lesbianidades. Bragança Paulista: Margem da Palavra, 2021.

MAGALDI, Sábato. Moderna dramaturgia brasileira. São Paulo: Perspectiva, 1998.

MÍCCOLIS, Leila. Jacarés e lobisomens: dois ensaios sobre a sexualidade. Rio de Janeiro: Achiamé, 1983.

MICHALSKI, Yan. As Moças. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 10 out.1969. Disponível em http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=030015_08&pagfis=142156. Acesso em: 20 nov. 2023.

MICHALSKI, Yan. As Sobrinhas da Tia Emília. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 13 out. 1970. Disponível em: http://memoria.bn.br/DOCREADER/030015_09/196340. Acesso em: 20 nov. 2023.

MIRANDA, Maria Brígida de.; JACOBS, Daiane Dordete Steckert. Programa da Disciplina Seminário Temático 1: Introdução ao Teatro Feminista; dramaturgias, encenações e ativismos, 2/2019.

MULVEY, Laura. Prazer visual e cinema narrativo. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal/Embrafilme, 1983, p. 437 - 453.

QUINALHA, Renan. Contra a moral e os bons costumes: a ditadura e a repressão à comunidade LGBT. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Rio de Janeiro: A Bolha, 2019.

VINCENZO, Elza Cunha de. Um teatro da mulher: dramaturgia feminina no palco brasileiro contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 1992.

Published

2024-04-28

How to Cite

ANJOS, Camile Cecília dos. Deconstructing discursive closets: criticism and lesbian visibility in As Moças by Isabel Câmara. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–27, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25135. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Justiça Epistêmica em Artes Cênicas