Yakámokeno (listen!): contributions of the Terena indigenous cosmovision to dance and education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0105Keywords:
indigenous cosmovision, ecology, expanded states of consciousness, danse, educaci, educationAbstract
This text presents part of a Post-doctoral research that focused on the indigenous cosmovision of the Terena ethnic group from Mato Grosso do Sul as a source of knowledge for scenic dance and education. Two aspects of the indigenous cosmovision were addressed - their relationship with ecology and with expanded states of consciousness - contributing to theoretical discussion and choreographic composition. Indigenous authors from different Brazilian ethnicities were used, such as Kaká Werá, Davi Kopenawa, and Rosa Maria Marchewicz, to repair the absence of their voices in academic research and the consequent devaluation of their knowledge in the Brazilian scene and education.
Downloads
References
AÇÇOLINI, Graziele. As xamãs e os xamãs Terena. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero,2012. Anais do Seminário Internacional Fazendo Gênero, Florianópolis, 2017, p. 28-38.
BIÃO, Armindo. Um trajeto, muitos projetos. In: Armindo Jorge de Carvalho Bião (Org). Artes do corpo e do espetáculo: questões de etnocenologia. Salvador:P&A Editor, 2007, p. 21-43
BITTENCOURT, Circe Maria. LADEIRA, Maria Elisa. A história do povo Terena. Brasília: MEC, 2000.
CAMARGO, Giselle Guihon Antunes. Desconstruindo para construir. In: Armindo Jorge de Carvalho Bião (Org). Artes do corpo e do espetáculo: questões de etnocenologia. Salvador: P&A Editor, 2007, p.77-85.
COCCIA, Emanuele. Prefácio. In: KOPENAWA, Davi. ALBERT, Bruce. O espírito da floresta: a luta pelo nosso futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
HARTMANN, Luciana; CARVALHO, José Jorge de; SILVA, Renata de Lima; ABREU, Joana. Tradição e tradução de saberes performáticos nas universidades brasileiras. Revista Repertório, Salvador, ano 22, n. 33, p. 8-30, 2019. Acesso em: 20 jan. 2024.
JUNG, Carl Gustav. O eu e o inconsciente. Trad. Dora Ferreira. Petrópolis: Vozes,1979.
JUNG, Carl Gustav. O homem e seus símbolos. Trad. Maria Lucia Pinho. Rio de janeiro: Nova Fronteira, 2008.
KAMBEBA, Marcia. O lugar do saber ancestral. São Paulo: Ed. UK´A, 2021.
KOPENAWA, Davi. BRUCE, Albert. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Ed. Companhia das Letras, 2015.
KOPENAWA, Davi. BRUCE, Albert. O espírito da floresta. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo.São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MARCHEWICZ, Rosa Maria Santana. Com a palavra, o índio: uma introdução ao estudo das representações no mundo terena, 2006. Dissertação (Mestrado em Letras) Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Três Lagoas, 2006.
MARCUS,George E. O intercâmbio entre arte e antropologia: como a pesquisa de campo em artes cênicas pode informar a reinvenção da pesquisa de campo em antropologia. Revista de Antropologia,São Paulo, v.1, n. 47, p.133-158, 2004. Acesso em: 20 jan. 2024. DOI: 10.1590/S0034-77012004000100004
MUNDURUKU, Daniel. O carater educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1990). São Paulo: Ed. Paulinas, 2012.
ORTIZ, Rosalvo Ivarra. MOURA, Noêmia dos Santos Pereira. Protestantismo, xamanismo e cosmologia terena: a missão indígena UNEDAS e as igrejas pentecostais em Mato Grosso do Sul – Brasil. Diversidade Regisiosa, João Pessoa, v.0, n1, p109-141, 2019
SANTOS , Adailton. O desmascaramento categorial do sujeito In: Armindo Jorge de Carvalho Bião (Org). Artes do corpo e do espetáculo: questões de etnocenologia. Salvador:P&A Editor, 2007, p.43-55.
SANTOS, Antonio Bispo. Colonização, quilombos: modos e significados. Brasília: Ed. UnB, 2015.
WERÁ, Kaká. O trovão e o vento: um caminho de evolução pelo xamanismo tupi-guarani. São Paulo: Polar editorial: Instituto Arapory, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.