Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0205

Keywords:

The Tempest, decoloniality, feminism, William Shakespeare

Abstract

This essay aims to analyze the play O Toró, an adaptation of The Tempest, by William Shakespeare. The play, premiered in October 2023, brings new features to the Shakespearean plot, starting with the replacement of two male characters with their female counterparts. Not only that, the use of elements from Afro-Brazilian religions in the narrative adds new layers of meaning to the hierarchy of relationships established by the characters. In our analysis we focus on a feminist-decolonial approach to how the uncritical addition of these elements reiterates the hegemony of sexist and colonial discourses regarding expectations of the place women should occupy according to patriarchal discourse. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Ribeiro Araújo, Federal University of Minas Gerais

Mestranda em Literaturas de Língua Inglesa pelo Programa de Pós-graduação em Estudos Literários (Pós-Lit) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciada em Letras, ensino de inglês, e bacharel em Comunicação Social, ambas pela mesma instituição. Bolsista da Fundação de Amparo e Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG).

References

CESARO, Lisiane de. SCHONS, Carme Regina. Segregação e silenciamentos em discursos sobre a mulher. Revista Linguasagem, v. 14, n. 1, p. 1-20, 2010. Disponível em: https://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/1006 Acesso em: 28 dez. 2023.

COULOMB-GULLY, Marlène. O desafio da fala pública feminina: sexismo e política. Tradução de Vanice Maria Oliveira Sargentini e Amanda Braga. Fórum Linguístico, v. 19, n. 3, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e91186.

DOS SANTOS, Irinéia M. “IÁ MI OXORONGÁ: As Mães Ancestrais e o Poder Feminino na Religião Africana”. Sankofá, vol. 1, n. 2, p. 59-81, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1983-6023.sank.2008.88730 .

EVETT, David. “As Willing as Bongage E'er of Freedom: The Vindication of Willing Service in The Tempest”. In: EVETT, David. Discourses of Service in Shakespeare’s England. Hampshire: Palgrave MacMillan, 2005, p.183-212.

GREENHALGH, Darlene C. "Shakespeare and Romance." Literature Compass, vol. 1, n. 1, p. 1-12, 2004. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-4113.2004.00090.x

HUTCHEON, Linda. Uma Teoria da Adaptação. Trad. André Cechinel. 2ª Ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011.

LARA, Irene. Beyond Caliban’s Curses: The Decolonial Feminist Literacy of Sycorax. Journal of International Women's Studies, v. 9, n. 1, p. 80-98, 2007. Disponível em: https://vc.bridgew.edu/jiws/vol9/iss1/5/. Acesso em: 12 dez. 2023.

ORLANDI, Eni Puccinelli. As Formas do Silêncio: no movimento dos sentidos. 6ª ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

O Toró. Direção: Yuri Simon. Produção: Alexandre Toledo e Yuri Simon. Belo Horizonte: Trupe de Teatro e Pesquisa, 2023. Obra assistida em 20 out. 023, no Teatro Feluma, Alameda Ezequiel Dias, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

RACKIN, Phyllis. Shakespeare and Women. Nova Iorque: Oxford University Press, 2005

RAFAELLI, Rafael. “Introdução”. In: SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Trad. Rafael Rafaelli. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014, p. 7-19.

SANTOS, Victória Bárbara Lopes dos. A Tempestade decolonial de Aimé Césaire: Uma alternativa "Exuínica" à colonialidade. Anais da Semana de História PUC-Rio, 2020. Disponível em: https://www.puc-rio.br/ensinopesq/ccpg/pibic/relatorio_resumo2020/download/relatorios/CCS/HIS/HIS-Victoria%20Barbara%20L.%20dos%20Santos.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.

SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Tradução, apresentação e notas de José Francisco Botelho. Introdução por Frank Kermode. São Paulo: Penguin-Companhia das Letras, 2022.

SANTOS, Victória Bárbara L. dos. A tempestade decolonial de Aimé Césaire: uma alternativa “exuínica” à colonialidade. In: Caderno de Resumos da Semana de História PUC-Rio. Departamento de História da Universidade Pontifícia Católica do Rio de Janeiro. 2020, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos. Disponível em: https://www.puc-rio.br/ensinopesq/ccpg/pibic/relatorio_resumo2020/download/relatorios/CCS/HIS/HIS-Victoria%20Barbara%20L.%20dos%20Santos.pdf Acesso em: 28 dez. 2023.

SLIGHTS, Jessica. Rape and the Romanticization of Shakespeare’s Miranda. Studies in English Literature, 1500-1900, v. 41, n. 2, p. 357-379, 2001. DOI: https://doi.org/10.2307/1556193

SOUTO, Nélio. Espetáculo “O Toró” adapta clássico de Shakespeare para o 'mineirês'. O Tempo, Contagem, Minas Gerais, 13 out. 2023. Disponível em: https://www.otempo.com.br/entretenimento/magazine/espetaculo-o-toro-adapta-classico-de-shakespeare-para-o-mineires-1.3253296. Acesso em: 23 out. 2023.

THOMPSON, Ann. “Miranda, Where’s Your Sister?”: Reading Shakespeare’s The Tempest. In: VAUGHAN, Virginia Mason; VAUGHAN, Alden T. (eds). Critical Essays on Shakespeare’s The Tempest. Nova Iorque: G. K. Hall & Co., 1998.

UNIVERSO Literário: Yuri Simon fundador da Trupe de Teatro analisa peças baseadas na obra de William Shakespeare. Entrevistados: Yuri Simon e Sidneia Simões. Mediadora: Michelle Bruck. 1 áudio (24 min.). Belo Horizonte: Rádio UFMG Educativa, 10 out. 2023. Programa de Rádio. Disponível em: https://soundcloud.com/radioufmgeducativa/yuri-simon-sidineia-simoes-trupe-teatro-pesquisa-estreia-a-peca-o-toro-10-10-2023. Acesso em: 23 de out. 2023.

VAUGHAN, Virginia Mason; VAUGHAN, Alden T. (eds) Notas à edição de The Tempest. In: SHAKESPEARE, William. The Tempest. Londres: The Arden Shakespeare, 2001.

VOLCATO, Jose Carlos Marques. Piling up logs in a brave new world: Brazilian invisibility abroad and the genesis of Shakespeare's The Tempest. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/10759. Acesso em: 13 nov. 2023.

WYNTER, Sylvia. “Afterword: beyond Miranda's Meanings: Un/silencing the 'Demonic Ground' of Caliban's Woman” In: BOYCE, Carole; FIDO, Elaine S. (eds). Out of the Kumbla: Caribbean Women and Literature. Trenton: Africa World Press, 1990, p. 355-370.

Published

2024-04-28

How to Cite

ARAÚJO, Laura Ribeiro. Spaces of female subordination in the Brazilian adaptation The Tempest by William Shakespeare. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24914. Acesso em: 30 jun. 2024.