A boat, a river, a circus
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0302Keywords:
Pantanal, circus, Schools of the watersAbstract
In October 2023, a troupe made up of a university professor, a circus teacher and eight academics traveled up the Paraguay River towards the upper Pantanal to present a circus show for children who live in the flooded regions and study at the “escolas das águas”. The aim of this report is to recount the experience of giving pupils from two “escola das águas” on the Pantanal in the state of Mato Grosso the opportunity to watch a circus show and to briefly describe this encounter: children from the Pantanal waters and the circus.
Downloads
References
AGUIAR, Ana Rosa Camillo; CARRIERI, Alexandre de Pádua. “Água de lona” e “sangue de serragem” nos discursos de sujeitos circenses. Organizações & Sociedade, v. 23, n. 77, p. 247-262, 2016.
ARAÚJO, Sabrina Sales. Ecoturismo e identidade no Pantanal sul: uso da categoria "pantaneiro" em perspectiva. 2023. 169 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2023.
BARROS, Manoel de. Gramática expositiva do chão. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.
BOLOGNESI, Mário Fernando. O corpo como princípio. Trans/Form/Ação, v. 24, p.101-112, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-31732001000100007.
BOLOGNESI, Mario Fernando. Palhaços. São Paulo: Ed. Unesp, 2003.
CORUMBÁ. Prefeitura Municipal de Corumbá. Lei nº 2263/2012, de 24 de agosto de 2012. Cria o programa “Povo das Águas”, de atendimento às comunidades situadas nas regiões das águas do município de Corumbá. Corumbá, 2012.
CORUMBÁ. Prefeitura Municipal de Corumbá. Secretaria Municipal de Educação. Lei Ordinária nº 2483/2015, de 26 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação do município de Corumbá (2015-2025). Corumbá, 2015.
CORUMBÁ. Secretaria Municipal de Educação. Relatório de alunos matriculados nas Escolas das Águas. Corumbá, 2023.
DA SILVA, Carolina Joana; SILVA, Joana Fernandes. No ritmo das águas do Pantanal. São Paulo: NUPAUB,1995.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LOPES, Daniel Carvalho; SILVA, Ermínia. Trajetórias circenses: a produção da linguagem circense por membros da família Chiarini na América Latina nos anos de 1829 a 1840. Ensaio Geral, Belém, v. 3, n. 3, p. 43-64, 2014.
LOPES, Daniel de Carvalho; SILVA, Erminia. Circo: percursos de uma arte em transformação contínua. Cadernos do GIPE-CIT, v. 1, p. 86-100, 2020.
MANFRINATE, Rosana; NORA, Giseli Dalla; ROSSETTO, Onélia Carmem. Os sentidos ribeirinhos sobre as águas do rio: a percepção da comunidade de Barão de Melgaço sobre o rio Cuiabá. Ciência Geográfica, v. 24, p. 1863-1882, 2020.
MATHEUS, Rodrigo. No princípio de um processo de criação de espetáculo. Circonteúdo, 2011. Disponível em: https://www.circonteudo.com/colunista/coluna-7-no-principio-de-um-processo-de-criacao-de-espetaculo/. Acesso em: 12 nov. 2023.
MIRANDA, Rita de Cassia Fernandes; AYOUB, Eliana. Por entre as brechas dos muros da universidade: o circo como componente curricular na formação inicial em Educação Física. Revista Portuguesa de Educação, v. 30, n. 2, p. 59-87, 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/11867. Acesso em: 17 nov. 2023.
MIRANDA, Rita de Cassia Fernandes; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. O circo na formação inicial em educação física: um relato autoetnográfico. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, p. 39-45, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.004. Acesso em: 17 nov. 2023.
ONTAÑÓN, Teresa Barragan; DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Educação física e atividades circenses: “o estado da arte”. Movimento, v. 18, n. 2, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115323638006.pdf. Acesso em: 17 nov. 2023.
ONTAÑÓN, Teresa Barragan; OLIVEIRA, Natália Araújo. Aprendendo a ensinar circo: a curricularização da extensão universitária e seus impactos na formação dos discentes. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 19, e2321747, p. 1-14, 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/21747. Acesso em: 20 nov. 2023.
ROCHA, Gilmar. O circo chegou! memória social e circularidade cultural. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 69-89, 2012.
SIQUEIRA, André Luiz. Conflitos socioambientais em comunidades tradicionais de fronteira: o caso da comunidade da Barra do São Lourenço no Pantanal Sul. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos Fronteiriços) – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015.
TUCUNDUVA, Bruno Barth Pinto; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. O circo e a inovação curricular na formação de professores de educação física no Brasil. Movimento, Porto Alegre, v. 25, p. 250-255, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/88131. Acesso em: 8 nov. 2023.
ZAIM-DE-MELO, Rogério; DUARTE, Rosalia Maria; SAMBUGARI, Marcia Regina do Nascimento. Jogar e brincar de crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas”. Pro-Posições, v. 31, p. e20180052, 2020.
ZAIM-DE-MELO, Rogério; GODOY, Luís Bruno de; RIZZO, Deyvid Tenner de Souza; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Circo no pantanal: o ensino da arte em uma escola das águas. Revista Educação em Debate, n. 85, p. 75-92, 2021
ZAIM-DE-MELO, Rogério; GODOY, Luís Bruno de; SANTOS RODRIGUES, Gilson. De universitários a “artistas”: a trajetória da trupe Los Pantaneiros no Pantanal Sul-Mato-Grossense. In: BARBOSA, Diocélio Batista; OLIVEIRA, Maria Carolina Vasconcelos (org.). Circo e comicidade: reflexões e relatos sobre as artes circenses em suas diversas expressões. Jundiaí: Paco Editorial, 2021.
ZAIM-DE-MELO, Rogério; SAMBUGARI, Márcia Regina do Nascimento; NOZU, Washington Cesar Shoiti; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Cultura escolar: espaços, tempos e currículo de uma “Escola das Águas” do Pantanal. In: TORQUI, Gicelma da Fonseca Chacarosqui; SILVA, Denise; FIGUEIREDO, Carlos Vinicius da Silva; LEITE, Mário Cezar Silva (org.). Explosão cultural: interfaces dos estudos. Campinas: Mercado de Letras, 2022.
ZAIM-DE-MELO, Rogério; TIAEN, Marcos Sérgio; GODOY, Luis Bruno de; COSTA, Ana Carolina Pontes; SAMBUGARI, Márcia Regina do Nascimento. Navegando no rio dos sonhos: quando o barco vira um circo. Cadernos do GIPE CIT: o circo ontem e hoje. Salvador, ano 25, n. 44, p. 186-202, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.