The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0112

Keywords:

countercolonial, pedagogy of theatre, expanded pedagogy

Abstract

This paper presents some anti-racist theater teaching methodologies developed and thought in the dialogue between teachers and students of university classes. To this end, there is a support in current epistemologies to propose a countercolonial theatrical pedagogy that focuses on the pedagogical and creative subjectivities of the class. Finally, the work presents contributions to think about a pedagogy of theater and its teaching methods in an expanded and countercolonial way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raimundo Kleberson de Oliveira Benicio, Federal University of Bahia

Doutorando e Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Licenciado em Teatro (UFBA). Bolsista. (CNPq) Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Artista-professor-pesquisador-místico

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

BISPO, Antônio. A Terra dá, A Terra Quer. São Paulo: Ubu Editora/ PISEAGRAMA, 2023.

BOAL, Augusto. 200 Exercícios e Jogos para o Ator e o Não-ator com Vontade de Dizer Algo Através do Teatro. 4ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

BRECHT, Bertolt. Teatro completo, em 12 volumes. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1992.

FLEURI, Reinaldo; OKAWATI, Juliana. Pedagogias e Narrativas Decoloniais. Curitiba: CRV, 2021.

FLORENTINO, Adilson. Epistemologias Decoloniais e Saberes em Trânsito na Pesquisa Teatral Contemporânea. Revista Rascunhos - Caminhos Da Pesquisa Em Artes Cênicas, 9, 01–11, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-01. Acesso em: 15 abril 2023.

LEAL, Mara; ALCURE, Adriana. Et al. Pedagogias Feministas e De(s)coloniais nas Artes da Vida. Ouviouver. Uberlândia, v. 13, n.1, p. 24-25, jan./jun., 2017. Disponível em: admin,+Artigo+2+-+Mara+Lucia.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.

MARTINS, Greice; FELIPE, Henrique. Et al. Das Confluências, Cosmologias e Contra-colonizações. Uma conversa com Nego Bispo. EntreRios – Revista do PPGANT -UFPI -Teresina, vol. 2, n. 1, 2019. Disponível em: *10481-38532-1-PB.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.

OLIVEIRA, Luiz F.; CANDAU, Vera M F. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, p.15-40, abril, 2010. Disponível em: 01 - luiz oliveira e vera candau.qxp (scielo.br). Acesso em: 14 mar. 2024.

RAMOS, J. S; SIQUEIRA, T. B. L. Ensino de Arte e Educação Antirracista: perspectivas pedagógicas e políticas na atuação docente. MORINGA - Artes do Espetáculo, [S. l.], v. 13, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/moringa/article/view/63328. Acesso em: 18 abr. 2023.

RIBEIRO, Djamila. O Que é: lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2017.

Published

2024-04-28

How to Cite

BENICIO, Raimundo Kleberson de Oliveira. The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0112. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Justiça Epistêmica em Artes Cênicas