The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0108

Keywords:

Punctum, gender studies, acting, points of tension, brazilian theater

Abstract

The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Leonardelli, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutorado em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Artes pela USP. Graduação em Comunicação Social Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Adjunta no Departamento de Arte Dramática da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

João Cláudio Petrillo Miranda, Federal University of Rio Grande do Sul

Mestrando em Artes Cênicas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduação em Teatro pela UFRGS. Graduação em Artes Visuais pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). 

References

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BUTLER, Judith. Vida precária. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. São Carlos, n.1, p. 13-33, 2011.

CRUZ, Jessika Villalon Souza. Teatro e transexualidade: Narrativa sobre a construção da personagem Geni, de Nelson Rodrigues, na experiência de uma mulher transexual. In Anais do XI Cinabeth - Diversidade sexual, étnico-racial e de gênero: saberes plurais e resistências. Vol. 2, p 137-149, 2023.

FERRACINI, R. Codificar para recriar: a busca do “Punctum”. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 7, p. 039-047, 2018.

MIRANDA, João Claudio Petrillo. Pontos de Tensão: Desafios para o ator contemporâneo na obra de Nelson Rodrigues. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte Dramática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2023.

MONTENEGRO, Fernanda. Prólogo, Ato, Epílogo: memórias. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

RODRIGUES, Sônia. Nelson Rodrigues por ele mesmo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

FONTANARI, Rodrigo. Do Neutro ao Punctum – em Busca do Grau Zero do Olhar. Volume 17, Exemplar n°1, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15210/ rle.v17i1.15351

FONTANARI, Rodrigo. A noção de punctum de Roland Barthes, uma abertura da imagem?. Volume 03. Exemplar n° 1, 2015. Disponível em:

https://revistas.pucsp.br/index.php/paralaxe/article/view/20000

Published

2023-12-13

How to Cite

LEONARDELLI, Patrícia; MIRANDA, João Cláudio Petrillo. The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 49, p. 1–17, 2023. DOI: 10.5965/1414573104492023e0108. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Nelson Rodrigues no chão do palco