From the pine tree, learn of the pine tree; from the bamboo, learn of the bamboo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0104

Keywords:

dance dramaturgy, dance process, dramaturgical practice, dramaturgical tools

Abstract

Pa is in Florianópolis, A. in São Paulo. Both decide to write an academic paper about dance dramaturgy. Pa.'s students are confused. What exactly does it mean to be a dramaturgist? Pa. answers that dramaturgy is a practice. Pa. tells A. that she conducted some dramaturgical practices with her students, but it went wrong. In class, students either gave orders, tips, or said whether they like it or not. That led A. to come up with an idea for the title of the paper: Order, tip or taste? The deviations and misconceptions of the work of dramaturgists. Pa. is more interested in the first answer she gave to her students: dramaturgy is a practice. Pa. and A. decide that this paper would be the outcome of a remote practice in which A. and Pa. would be artists and dramaturgists of each other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paloma Bianchi, Universidade do Estado do Paraná

Doutora em Teatro na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), com período sanduiche na Universidad de Zaragoza, Espanha. Mestre em Teatro pela UDESC. Graduação em Comunicação das Artes do Corpo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora-colaboradora no curso de Bacharelado em Dança na Universidade do Estado do Paraná (UNESPAR). Artista da dança professora e pesquisadora. Participa do Coletivo Mapas e Hipertextos desde 2013. 

Ana Krein, Artista independente

Mestre em Estudos Coreográficos: pesquisa e representação pelo Centro Coreográfico Nacional de Montpellier-FR em parceria com a Universidade Paul Valéry III. Possui Bacharelado e Licenciatura em Dança pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Artista e pesquisadora independente.

References

AUSTIN, John Langshaw. How to do things with words. London: Oxford University Press, 1962.

BIANCHI, Paloma; KREIN, Ana. Entrevista mútua (não publicada). Florianópolis; São Paulo, 2023.

CVEJIC, Bojana. Choreographing Problems: Expressive Concepts in Contemporary Dance and Performance. New York: Palgrave Macmillan, 2015

HARAWAY, Donna. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016.

KERKHOVEN, Marianne Van. Writing without a pencil in the hand. In: Van Kerkhoven, Marianne (org.), Theaterschrift 5–6, On Dramaturgy. Brussels: Kaaitheater, 1994. pp. 140-148.

KUNST, Bojana. Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism. Winchester: Zero Books, 2015.

LOBO, Rita. Sobrou pro chef!. Panelinha. [S.l.], 09 ago. 2022. Disponível em:https://www.panelinha.com.br/blog/ritalobo/cozinha-pratica-sobrou-pro-chef. Acesso em: 21 jun. 2023.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Editora de Livros Cobogó, 2021.

MICHAELIS, Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. [S.l], Melhoramentos, 2015. Disponível em https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/.

PAIS, Ana. O crime compensa ou o poder da dramaturgia. In CALDAS, Paulo; GADELHA, Ernesto (org.). Dança e dramaturgia(s). Fortaleza; São Paulo: Nexus, 2016.

POVINELLI, Elizabeth; CUNHA, Adriana Miranda da (trad.); BIANCHI, Paloma (trad.). Geontologias do otherwise. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 418-422, 2016. DOI: 10.5965/1414573102272016418. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8749. Acesso em: 21 jun. 2023.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Published

2023-09-19

How to Cite

BIANCHI, Paloma; KREIN, Ana. From the pine tree, learn of the pine tree; from the bamboo, learn of the bamboo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–35, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0104. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24030. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As práticas da dramaturgia da dança em contexto