Dramaturgy: from text to scene, from action to meaning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0102

Keywords:

dramaturgy, dance dramaturgy, Marianne Van Kerkhoven, Ana Pais

Abstract

This article aims to address the definition of dramaturgy. To do so, it focuses on the detachment of the term from the notion of “written text”, and on the explosion of meanings of this concept from the second half of the 20th century. The understanding of this definition will be built from a historical and critical review of the reference literature, articles and academic texts, both by national and foreign authors. In its first part, the article focuses specifically on the theatrical origin of the notion of dramaturgy; then, it deals with the expansion of dramaturgy to other areas, focusing mainly on contemporary dance; and ends by dealing with the notion of dramaturgy as structuring the meaning of the play, based on Ana Pais.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Parra, Londrina State University

Doutora em Artes da Cena pelo programa de pós-graduação do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Artes pelo programa de pós-graduação da Escola de Belas Artes – UFMG. Graduada em Comunicação das Artes do Corpo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora efetiva em Interpretação Teatral no curso de Artes Cênicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

BARBA, Eugenio. Dramaturgia. In: BARBA, E.; SAVARESE, N. A Arte Secreta do Ator: um dicionário de antropologia teatral. São Paulo: É Realizações, 2012a. p. 66-71.

BARBA, Eugenio. Montagem. In: BARBA, E.; SAVARESE, N. A Arte Secreta do Ator: um dicionário de antropologia teatral. São Paulo: É Realizações, 2012b. p. 160-166.

BARBA, Eugenio. Queimar a Casa: origens de um diretor. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BAUER, Bojana. Propensity: pragmatics and functions of dramaturgy in contemporary dance. In: HANSEN, Pil; CALLISON, Darcey (org.). Dance dramaturgy: modes of agency, awareness and engagement. Hampshire: Palgrave MacMillan, 2015. p. 31-50.

BRECHT, Bertolt. Estudos Sobre Teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

CAVRELL, Holly Elizabeth. Dando corpo à história. Curitiba: Prismas, 2015.

COOLS, Guy. De la Dramaturgie du Corps en Danse. Jeu – mettre en scène aujourd’hui, n. 116 (3), p. 89-95, 2005. Disponível em: https://id.erudit.org/iderudit/24810ac.

COOLS, Guy. Sobre Dramaturgia da Dança. Cena, Porto Alegre, n. 29, p. 53-63, 2019. Disponível em : https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/97634/55068.

COUTY, Daniel; REY, Alain. Le Théâtre. s/l.: Bordas, 1986.

DALA COSTA, Aldiane Aparecida. Razão e emoção na criação de uma dramaturgia do corpo em dança teatral. 2009. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

DE ALCÂNTARA TEIXEIRA, Eliane. O Milagre Medieval: Gil Vicente e William Butler Yeats. Revista Pesquisa em Debate, edição 10, v. 6, n. 1, jan./jun. 2009. Disponível em: http://www.pesquisaemdebate.net/docs/pesquisaEmDebate_10/artigo_2.pdf.

DE OLIVEIRA, Davison Schaeffer. Hannah Arendt: a origem da noção de autoridade. Revista Ética e Filosofia Política, v. 1, n. 9, 2006. Disponível em: https://www.ufjf.br/eticaefilosofia/files/2010/03/9_2_davidson.pdf.

DÓRIA, Gisela. Composição e produção de sentidos: dramaturgias na dança contemporânea. 2015. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

EWEN, Frederic. Bertolt Brecht: sua vida, sua arte, seu tempo. São Paulo: Globo, 1994.

GAZONI, Fernando M. A Poética de Aristóteles: tradução e comentários. 2006. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

HEATHFIELD, Adrien. Dramaturgy Without a Dramaturge. In: BELLISCO, Manuel; CIFUENTES, María José; ÉCIJA, Amparo (ed.). Repensar la dramaturgia: Errancia y transformación – Rethinking dramaturgy: Errancy and transformation. Múrcia (ES): CENDEAC, 2010. p. 105-116.

HERCOLES, Rosa. As Dramaturgias do Movimento. In: Revista do Laboratório de Dramaturgia – LADI – UnB – vol. 8, ano 3, 2018, p. 88-99.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-dramático. Cosac & Naify, 2007.

LOPES, Dawisson Belém. Da Cruz às Espadas: a autoridade política no pensamento medieval ocidental. Revista Ciências Humanas, v. 2, n. 1, 2009.

MOREIRA, Laura Alves. Dramaturgias contemporâneas: as transformações do conceito de dramaturgia e suas implicações. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes – Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

PAIS, Ana. O Discurso da Cumplicidade – dramaturgias contemporâneas. Lisboa: Colibri, 2004.

PAIXÃO, Paulo. Dramaturgia da dança: quando o drama se apodera da dança. Sala Preta, São Paulo, v. 10, p. 205-211, 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57442/60424.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PAVIS, Patrice. Dicionário da Performance e do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PROFETA, Katherine. Dramaturgy in Motion: at work on dance and movement performance. Madison: University of Wisconsin Press, 2015.

ROMANO, Lúcia. O Teatro do Corpo Manifesto: Teatro Físico. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ROUBINE, Jean-Jacques. Introdução às Grandes Teorias do Teatro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

SARRAZAC, Jean-Pierre (org.). Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Cosac & Naify, 2012.

SCHECHNER, Richard. Between theater and anthropology. Filadélfia: University of Pennsylvania Press, 1985.

STALPAERT, Christel. A Dramaturgy of the Body. Performance Research, v. 14, n 3, p. 121-125, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13528160903519583.

TOURINHO, Lígia Losada. Dramaturgia do corpo: protocolos de criação das Artes da Cena: diálogos entre artistas. 2009. 2v. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

VAN IMSCHOOT, Myriam. Anxious Dramaturgy. Women & Performance: a journal of feminist theory, 13:2, 2003. p. 57-68, DOI: 10.1080/07407700308

VAN KERKHOVEN, Marianne. On dramaturgy. Theaterschrift, v. 5, p. 8-34, 1994a. Disponível em http://repo.sarma.be/PDF/Theaterschrift_5_6_On_Dramaturgy.pdf

VAN KERKHOVEN, Marianne. The Theatre is in the City and the City is in the World and Its Walls Are of Skin. State of the Union speech, 1994 Theater Festival, Bruxelas, 1994b. Translated by Gregory Ball. Disponível em: http://sarma.be/docs/3229.

VAN KERKHOVEN, Marianne. Le Processus Dramaturgique. Nouvelles de Danse, v. 31, p. 18-25, Bruxelas, 1997.

VASCONCELLOS, Manoel. A razão diante da fé e da autoridade no pensamento medieval. BIBLOS, v. 21, n. 2, p. 225-237, 2008.

WILSON, George; SHPALL, Samuel. Action. In: ZALTA, Edward N. (ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edição Inverno 2016. Disponível em: https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/action/

Published

2023-09-19

How to Cite

PARRA, Sandra. Dramaturgy: from text to scene, from action to meaning. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0102. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23969. Acesso em: 1 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As práticas da dramaturgia da dança em contexto