The pleasure of the voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0206

Keywords:

voice, pleasure, work, astonishment, contemporary vocality

Abstract

The text develops a reflection within the scope of the relations between voice and experience, discussing the pleasure of the voice, in confrontation with fear and voice work. Along the way, in which the pleasure of the voice leads to pleasure in the theater, the author essays dialogues with the writer Roland Barthes (The pleasure of the text) and theatrical artists, such as Cicely Berry (Voice and the Actor), Isabel Setti (The body of the word it is not fixed, it lets itself be touched by time and its spaces) and Bertolt Brecht (Small Organon for the Theatre). It is an itinerary to meet the pleasure of the voice that vibrates, cuts, historicizes and astonishes.

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Author Biography

José Batista Dal Farra Martins, University of São Paulo

Livre-docência pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado pela Universidade de Barcelona – Espanha. Doutorado em Engenharia Civil pela USP. Mestrado em Engenharia Civil pela USP. Graduação em Matemático pela Universidade de Taubaté (UNITAU). Professor Associado pesquisador livre-docente sênior do Departamento de Artes Cênicas (ECA-USP) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC). Músico, encenador, ator e cantor, professor e pesquisador.

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Published

2023-09-19

How to Cite

MARTINS, José Batista Dal Farra. The pleasure of the voice. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23878. Acesso em: 21 nov. 2024.