From the street to the staging: encounters between dance and the city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0301

Keywords:

Contemporary dance, Improvisation, Dance in Urban Spaces, City, Creative processes

Abstract

This article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clara Gouvêa do Prado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestrado em Artes pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Graduação em Dança pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

References

AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Ed. Papirus, 1994.

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHAUI, Marilena. As manifestações de junho de 2013 na cidade de São Paulo. Revista Teoria e Debate, São Paulo, Edição 113, 27 jun. 2013. Disponível em: https://teoriaedebate.org.br/2013/06/27/%EF%BB%BFas-manifestacoes-de-junho-de-2013-na-cidade-de-sao-paulo/. Acesso em: jun. 2021.

CIA DAMAS EM TRÂNSITO E OS BUCANEIROS. Relatório do Projeto Espaços Invisíveis. Programa de Fomento à Dança para a cidade de São Paulo. Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo. Projeto. São Paulo, 2013. Material não publicado.

CLARA Gouvêa do Prado. Fragmentos das ações na rua do processo de criação de Espaços Invisíveis. [São Paulo], 2021. 1 vídeo (2 min 29 s). YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iWbT6tnig-U. Acesso em: 04 out. 2021.

COSTA, Thiago de Araújo. Coreogeografias da lentidão: gestos de ralentamento. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, 2017.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista Lume, Campinas, v. 1, n. 4, p.1-11, dez. 2013. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276 Acesso em: 05 abr. 2021.

FABIÃO, Eleonora. Ações: Eleonora Fabião. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015.

GIL, José. Movimento Total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.

GOUVÊA, Raquel Valente de. A improvisação em dança na (trans)formação do artista-aprendiz: uma reflexão nos entrelugares das artes cênicas, filosofia e educação. 2012. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2012.

GUZZO, Marina Souza Lobo. Coreopolítica: a dança presente na cidade. Athenea Digital, Barcelona, v. 20, n. 2, jul. 2020.

HERRMANN, Maria de Lourdes Tavares. Palestra no 5 Fórum: o Brincar, a Improvisação e a Dança. Balangandança Cia., out. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mEv6iLzkUnc. Acesso em: jul. 2020.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Revista Ilha, Florianópolis, v. 13, n. 1, p.41-60, jan./jun. 2012.

LEPECKI, André. Exaurir a dança: performance e a política do movimento. São Paulo: Annablume, 2017.

LEPECKI, André. Movimento na pausa. São Paulo: n-1 edições, 2020. Disponível em: https://www.n-1edicoes.org/textos/147. Acesso em: ago. de 2021.

LISA Nelson – Vídeo 1. 2015. 1 vídeo (20 min). Direção, edição e roteirização: Ana Francisca Ponzio. Vídeos e fotos especialmente cedidos por Lisa Nelson. Conectedance. Disponível em: https://conectedance.com.br/video/lisa-nelsonvideo-1/. Acesso em: jun. 2020.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. 3. ed. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

PADOVAN, Laila Renardini. A visão encarnada do espectador: formas de perceber, habitar e criar paisagens.

Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p.1-33, 2020.

PRADO, Claro Gouvêa do. Composições do instante: a improvisação no processo de criação e composição em dança da Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). 2021.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

SANCHES, Pedro R. Penuela. Horizonte, traço, fantasma – Presenças-ausências: Steve Paxton, Pina Bausch, Kazuo Ōno. 2020. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo; razão e emoção. São Paulo: EDUSP, 2014.

VILELA, Lilian Freitas. Uma vida em dança: movimentos e percursos de Denise Stutz. 2010. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

Published

2022-12-12

How to Cite

PRADO, Clara Gouvêa do. From the street to the staging: encounters between dance and the city. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–33, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0301. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689. Acesso em: 21 nov. 2024.