Theater on the Tracks: the performance of Boca de Ouro within a train in the suburban region of Salvador
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0302Keywords:
Site-specific, Boca de Ouro, Nelson Rodrigues, Theaterin BahiaAbstract
Theater director Fernando Guerreiro, one of the most important directors in the history of theater in Bahia, resized the relationship between the artist and the city by putting together the show Boca de Ouro, by Nelson Rodrigues, inside a moving train in the Subúrbio Ferroviário de Salvador. With site-specific characteristics, the traveling piece became a landmark in the recent memory of the performing arts in the Bahian capital. In addition to being shown in an unusual space and moving theater from the center to the periphery, it also gained a formative and social mobilization character, through the dialogue between the director and the cast with community leaders and the holding of art workshops for the residents of the suburban region.
Downloads
References
ANGRIMANI SOBRINHO, Danilo. Espreme que sai sangue: um estudo do sensacionalismo na imprensa. São Paulo: Summus, 1995.
CARTAXO, Zalinda. Arte nos espaços públicos: a cidade como realidade. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./jul., p. 2-16, 2009. Acesso em: 23 set. 2020. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/431/380.
ELIA, Andréa. Teatro nos trilhos: peça encenada dentro de um trem vira marco das artes cênicas na Bahia. Entrevista concedida ao autor do artigo, 2022.
FERRER, Maria Clara. Olhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio Araújo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênica, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020. DOI: http:/dx.doi.org/10.5965/14145731023820200014. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277/11925. Acesso em: 21 ago. 2022.
GUERREIRO, Fernando: Teatro nos trilhos: peça encenada dentro de um trem vira marco das artes cênicas na Bahia. Entrevista concedida ao autor do artigo, 2022.
MOTTA, Luiz Gonzaga. A narrativa mediada e a permanência da tradição: percurso de um anti-herói brasileiro. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 38, jul./dez, p.185-212, 2011. Acesso em 20 set. 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9782.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. Trad. Sérgio Sálvia Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RIBEIRO, Carlos. Fantasia de ouro. A Tarde, Caderno 2, Salvador, 12 out. 2002, p. 1.
RODRIGUES, Nelson. Boca de Ouro: tragédia carioca em três atos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
SANTOS, Adriano Ferreira dos. A arte do espectador: diálogos criativos entre palco e plateia. 2020. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
SILVA, José Jackson; TORRES NETO, Walter Lima. Considerações sobre o conceito de site-specific no Teatro Brasileiro. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set., 2020. Disponível em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18167/11937. Acesso em: 19 de agosto de 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.