Theater on the Tracks: the performance of Boca de Ouro within a train in the suburban region of Salvador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103452022e0302

Keywords:

Site-specific, Boca de Ouro, Nelson Rodrigues, Theaterin Bahia

Abstract

Theater director Fernando Guerreiro, one of the most important directors in the history of theater in Bahia, resized the relationship between the artist and the city by putting together the show Boca de Ouro, by Nelson Rodrigues, inside a moving train in the Subúrbio Ferroviário de Salvador. With site-specific characteristics, the traveling piece became a landmark in the recent memory of the performing arts in the Bahian capital. In addition to being shown in an unusual space and moving theater from the center to the periphery, it also gained a formative and social mobilization character, through the dialogue between the director and the cast with community leaders and the holding of art workshops for the residents of the suburban region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Uzel, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Cultura e Sociedade pelo Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, pela Universidade Federal da Bahia (IHAC/UFBA). Doutorando em Artes Cênicas pelo PPGAC/UFBA. Mestre pela IHAC/UFBA. Graduado em Comunicação com habilitação em Jornalismo pela UFBA. Docente nos cursos de Jornalismo, Publicidade e Propaganda, Cinema e Audiovisual do Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE).

References

ANGRIMANI SOBRINHO, Danilo. Espreme que sai sangue: um estudo do sensacionalismo na imprensa. São Paulo: Summus, 1995.

CARTAXO, Zalinda. Arte nos espaços públicos: a cidade como realidade. O Percevejo Online, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./jul., p. 2-16, 2009. Acesso em: 23 set. 2020. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/431/380.

ELIA, Andréa. Teatro nos trilhos: peça encenada dentro de um trem vira marco das artes cênicas na Bahia. Entrevista concedida ao autor do artigo, 2022.

FERRER, Maria Clara. Olhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio Araújo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênica, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set. 2020. DOI: http:/dx.doi.org/10.5965/14145731023820200014. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277/11925. Acesso em: 21 ago. 2022.

GUERREIRO, Fernando: Teatro nos trilhos: peça encenada dentro de um trem vira marco das artes cênicas na Bahia. Entrevista concedida ao autor do artigo, 2022.

MOTTA, Luiz Gonzaga. A narrativa mediada e a permanência da tradição: percurso de um anti-herói brasileiro. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 38, jul./dez, p.185-212, 2011. Acesso em 20 set. 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9782.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. Trad. Sérgio Sálvia Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RIBEIRO, Carlos. Fantasia de ouro. A Tarde, Caderno 2, Salvador, 12 out. 2002, p. 1.

RODRIGUES, Nelson. Boca de Ouro: tragédia carioca em três atos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SANTOS, Adriano Ferreira dos. A arte do espectador: diálogos criativos entre palco e plateia. 2020. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

SILVA, José Jackson; TORRES NETO, Walter Lima. Considerações sobre o conceito de site-specific no Teatro Brasileiro. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, ago./set., 2020. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18167/11937. Acesso em: 19 de agosto de 2022.

Published

2022-12-12

How to Cite

UZEL, Marcos. Theater on the Tracks: the performance of Boca de Ouro within a train in the suburban region of Salvador. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1–16, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0302. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22661. Acesso em: 21 nov. 2024.