Under the historical melancholy: the post-64 in Moço em estado de sítio, by Oduvaldo Vianna Filho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0109

Keywords:

Melancholy, Oduvaldo Vianna Filho, Political Theater, Dictatorship

Abstract

This article aimed to examine the elaboration of melancholy in Moço em Estado de Sítio, by Oduvaldo Vianna Filho, written shortly after the 1964 military coup. Through the analytical reading of this dramaturgical production, it was analyzed how the tensions and disagreements that permeate the central characters, as the narrative structure itself, delineate a certain type of melancholic diagnosis of the country in front of the social fracture and the malaise arised from the military regime, as well as the stagnation of a generation of intellectuals and artists who were similarly besieged after 1964.  

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Author Biographies

Paulo Bio Toledo, Federal University of Minas Gerais

Doutor em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP).  Professor de Literatura e Teatro da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Nathália Cioffi de Lima, Federal University of Minas Gerais

Mestranda do departamento de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada em Jornalismo pela PUC-Minas.

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Published

2022-09-26

How to Cite

TOLEDO, Paulo Bio; LIMA, Nathália Cioffi de. Under the historical melancholy: the post-64 in Moço em estado de sítio, by Oduvaldo Vianna Filho. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22270. Acesso em: 30 jun. 2024.