Corporeity and animation theater at school: hide or show

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0109

Keywords:

Corporeity, Animation Theater, Theater Pedagogy

Abstract

One of the biggest challenges encountered in teaching the performing arts is to put the student in evidence when sharing his scenic creation with colleagues, especially when the focus is usually the body. When reflecting on this aspect, the present text dealt with the possibility of the body work with students in Elementary School with the starting point in the Theater of Animation – theoretical reflection based on my Doctorate in Arts research Scenic, in progress, at the University of Brasília. This article will address the following aspects: the bodily course within the Animation Theater aimed at Elementary Schools; the body in the shade; the embodiment of the puppet with the hands; and, the body in the scene in direct animation. As methodological procedures analysis of articles, dissertations and theses were used. It was concluded that the corporeity in the puppet theater presents unique nuances to the experience in drama classes in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jailson Araújo Carvalho, Secretaria de Educação do Distrito Federal (DF)

PhD student in Performing Arts at the University of Brasilia, Master of Arts at the University of Brasilia, graduated in Full Degree in Performing Arts (FADM / 2005) and Bachelor of Theatrical Interpretation (FADM / 2005). Specialist in Methodology of Teaching Arts (UNINTER), School Management (UnB), Education in Human Rights (UFPR), Media in Education (UFOP), Planning Implementation and Management of Distance Education (UFF), Pedagogical Coordination (UnB) and Arts Teaching: techniques and procedures (UCAM). He is currently a professor of Performing Arts at the Education Department of the Federal District. Has experience in the area of ​​Arts, with emphasis on Theater, Theater of Animated Forms, Education and Technology

References

ASCHIERI, Patricia. Subjetividad en movimiento: reapropiaciones de la danza Butoh en Argentina. 2013. Tese (Doutorado em Antropologia) – Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2013.

CUNHA, Adriana Miranda da. Mapeando o corpo: proposições práticas para a partilha do sensível nas representações do corpo em criação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 27, p.228-240, dez. 2016. Disponível em:

https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8748/6275.

Acesso em: 22 dez. 2021.

GAIGER, Paulo. O teatro como educação para a liberdade. In: CRUVINEL, Tiago; CONCILIO, Vicente (Org.). Pedagogia da Artes Cênicas: atuar e agir. Curitiba: CRV, 2019, p.43-53. V. 4. (Série Encontros)

OLIVEIRA, Fabiana Lazzari de. Da prática pedagógica à atuação no teatro de sombras: um caminho na busca do corpo-sombra. 2018. Tese (Doutorado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Centro de Arte, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em:

https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000077/00007768.pdf?fbclid=IwAR2IeqWZpSKP5Mr5FS3ESlpeyD0wIohXeWsEM-T3haCqVTUaWJ6RwC1VO90 . Acesso em: 22 dez. 2021.

PELBART, Peter Pál. Elementos para uma cartografia da grupalidade. [S. l.: s. n.], [2008]. Disponível em: https://desarquivo.org/sites/default/files/pelbart_peter_elementos.pdf

Acesso em: 20 dez. 2021.

PIRAGIBE, Mario Ferreira. Objeto, corpo, espaço, e... Provocações sobre dramaturgia e formação no Teatro de Animação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 32, p.103-111, set. 2018. Disponível em:

https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/141457310232201810 3/8760. Acesso em: 20 dez. 2021.

REIS, Anna Cecília de Alencar; SANTOS, Emerson Isidoro dos; PIASSI, Luís Paulo de Carvalho. Teatro de bonecos: proposta lúdico-investigativa na articulação de temáticas sociocientíficas na escola. Móin-Móin – Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 20, p.104-122, 2019. Disponível em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701202019104/pdf Acesso em: 27 dez. 2021.

ROQUES, Sylvie. O Corpo Performativo: questões da cena contemporânea. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p 4-18, jan./abr. 2017.

SILVA, Diva Luiz da. O processo criativo com os bonecos de luva: magia, mimetismo, ludicidade, poesia e símbolo. 2004. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Escola de Teatro – Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.

VIANA, Joana Vieira. Teatro de animação em sala de aula: experiências no Ensino Superior e Fundamental 1. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.

VICENTE, Gustavo. Introduction: the urge embody the word. In: VICENTE, Gustavo (Ed.). Intensified bodies from the performing arts in Portugal. Bern: Peter Lang, 2017, p.1-15.

Published

2022-04-06

How to Cite

CARVALHO, Jailson Araújo. Corporeity and animation theater at school: hide or show. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21513. Acesso em: 24 nov. 2024.