Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0303

Keywords:

Performative programs, Cartographic practices, Klauss Vianna Technique, Dreams, Resistance

Abstract

This article approaches some creative and pedagogical aspects of the experience of the workshop "Only Dreams Don’t Fear the Contagion", accomplished by Núcleo Fuga! In online form in the context of the COVID 19 pandemic. Regarding the study of presence in this remote mode, we explore some proposals triggered by the ideas of contagion and belonging, in a practice based on Klauss Vianna Technique of dance and somatic education and on performative programs, jointed to cartographic practices. In the creative study of the compositions with the environment of the house, the proposals aimed  performative possibilities by visiting the enigma-images of dreams, as a tension to provoke the relationship between art, the unconscious and resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Martins Reis, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutorado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestrado em Saúde Coletiva pela Unicamp.  Graduação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp – Assis). Professora do Curso de Psicologia da Uniararas. 

Flavio Rabelo, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutorado em Artes da Cena Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - FAPESP). Mestrado em Artes (Unicamp/FAPESP). Graduado em Licenciatura em Artes Cênicas (UFAL

 

Dora de Andrade Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Artes da Cena Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestrado em Ciência da Arte pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Bacharel e Licenciada em Dança (UNICAMP). Professora dos cursos de Artes Cênicas, de Dança e de Teatro, e do Mestrado Profissional em Artes da Universidade Federal Mato Grosso do Sul (UFMS).

Carlos Roberto Cavalcante de Rezende, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Mestre em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Especialista em Gestão Cultural contemporânea  pelo Instituto Singularidades e Itaú Cultural. Formação como ator pela Escola de Arte Dramática - EAD /ECA/ USP). 

References

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana. (Orgs.) Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista Ilinx, Campinas, n. 4, p. 1-11, dez. 2013. Disponível em: <http://www.cocen.rei.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276>. Acesso em: 29 out. 2016.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, nov. 2008. ISSN 2238-3867. 196 Disponível em: Acesso em: 03 jun. 2021.

FERNANDES, Ciane. Quando o Todo é Mais Que a Soma das Partes: somática como campo epistemológico contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.5, n.1, p.9-38, jan./abr. 2015.

GUZZO, Marina; FEDERICI, Conrado; LIBERMAN, Flávia. Descolonizar a arte: Território, comunidade e esfera pública. Moringa Artes do Espetáculo, João Pessoa, UFPB, v. 10 n. 2, p. 107-124, jun.-dez./2019.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MILLER, Jussara Corrêa. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2007.

MILLER, Jussara; LASZLO, Cora. A sala e a cena: a importância pedagógica de processos criativos em dança e educação somática”. Cadernos do Gipe-CIT Ano XX, n.36, Processos Criativos: Educação Somática e Afetos. Salvador, set. 2016.

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental - transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina: Editora da UFRGS, 2011.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição - Notas para uma vida não cafetinada. N-1 Edições, São Paulo, 2018.

Published

2021-12-13

How to Cite

REIS, Bruna Martins; RABELO, Flavio; SILVA, Dora de Andrade; REZENDE, Carlos Roberto Cavalcante de. Contaminating dreams and resistances: The house, the screen and the between. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–27, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0303. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20521. Acesso em: 26 nov. 2024.