Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0126Keywords:
Pedagogical processes in art, Creative processes, Online classes, Perception, Scenic laboratoryAbstract
Abstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric.
Downloads
References
ALSCHITZ, Jurij. Treinamento para sempre. São Paulo: Perspectiva, 2017.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta, 2003.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a terceira infância. São Paulo: Planeta, 2008.
BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Experiência e alteridade em educação. Tradução: Maria Carmen Silveira Barbosa e Suzana Beatriz Fernandes. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n 2, p. 04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/download/2444/1898. Acesso em: 08 jun. 2021.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução: João Wanderley Gerald. Revista Brasileira de Educação. n.19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 08 jun. 2021.
BROOK, Peter. Shakespeare é um pedaço de carvão. In: O ponto de mudança: Quarenta anos de experiências teatrais: 1946-1987. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.
CITTON, Yves. The Ecology of Attention. Cambridge: Polity Press, 2017
COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Editora Cultura e Barbárie. 2018.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.
GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.
HAN, Byung-Chul. Psicopolítica – O neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Tradução de Maurício Liesen. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2018.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. 1º ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LIVE com Vicente Franz Cecim sobre Viagem a Andara O Livro Invisível. Realização de Vianzza Tv. Pará, 2020. (210 min.), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WbtHbN8mDjk . Acesso em: 10 jun. 2021.
QUILICI, Cassiano. O Ator-Performer e as Poéticas da transformação de si. São Paulo: AnnaBlume, 2015.
SANCHES, Pedro. A Relevância Política de Alguns Princípios do Contato Improvisação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.37, p. 356-376, 2020.
SIMPÓSIO Práticas de Atenção - A Atenção na Experiência Estética e no Trabalho do Cartógrafo. Realização da Fundação Bienal de São Paulo, em parceria com o Sesc-Sp. 2018. Live (39 min.), son., color. Palestra de Virgínia Kastrup. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=07vIatGHfSI. Acesso em: 10 jun. 2020.
SIMPÓSIO Práticas de Atenção - Por uma Política de Ruminação em Tempos de Dispersão Hiperconectada. Realização da Fundação Bienal de São Paulo, em parceria com o Sesc-Sp. São Paulo, 2018. Live (33 min.), son., color. Palestra de Maria Cristina Franco Ferraz. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iGnl3ZTjhgU. Acesso em: 08 jun. 2021.
VAGAMUNDOS - Um Laboratório Cênico: Abrindo Terreiros - Cosmovisões Terra. Realização de Centro de Pesquisa Teatral - Sesc. São Paulo, 2020. Live (116 min.), son., color. Convidados na live: Ailton Krenak, Maria Thais. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=G8LZd7nxd9w. Acesso em: 11 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.