Broadway or West End: influences of Anglophone musicals in production of musicals in (and from) Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0110

Keywords:

Broadway, West End, Anglophone Musicals, Influences, Brazilian Musical Theatre

Abstract

This paper was intended to raise a question about the nomenclature given to a style of Musical Theatre, which is commonly designated in Brazil as a “Broadway musical”, in a kind of categorization of a musical style rather than a designation of the origins of the show. The proposal presented in this paper is to name these spectacles as “Anglophone musicals” – since many of these musicals imported to Brazil had their origins both in the West End (in London) and on Broadway (in New York) – and present their influences in the growth of this theatrical style in contemporary Brazil, both in the production of these imported musicals performed “in” Brazil as in the production of original musicals “from” Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Elias Mundim, Universidade de Brasília (UnB)

Pós-Doutorando do PPG-CEN da UnB (2019-2021). Doutor em Arte Contemporânea pelo PPG-Arte da UnB (2018). Mestrado e Bacharelado em Interpretação Teatral, Licenciatura em Artes Cênicas e Bacharelado em Ciência da Computação, todos pela Universidade de Brasília (UnB). Docente na Universidade de Brasília.

References

BALK, H. Wesley. The Complete Singer-Actor Training for Music Theater. Minnesota: University of Minnesota Press, 1977.

BELTER, Christina. The Modern Musical: Recent trends and the narrowing gap between Broadway and the West End. Voucher College - Verge, 2008. Disponível em http://hdl.handle.net/11603/2501 - Acesso em: abr. 2021.

BRANDÃO, Tânia. Introdução - Uma Cena de Muitas Histórias. In: GASPARANI, Gustavo; RIECHE, Eduardo. Em Busca de um Teatro Musical Carioca. Coleção: Aplauso Teatro. São Paulo: Imprensa Oficial, 2010.

CARGAS. Cargas D’Água: Out Of Water - A Brazilian Pocket Musical, 2019, https://palcoteatrocinema.com.br/2019/08/24/out-of-water-musical-versao-americana-do-premiado-cargas-dagua-um-musical-de-bolso-estreia-em-nova-iorque/ - Acesso em: jun. 2021.

CAPES. Comissão de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior. http://www.capes.gov.br - Acesso em: jun. 2021.

COLLAÇO Vera Regina Martins; FALEIRO José Ronaldo. Uma Pesquisa Prática do Musical na Universidade: Encontro com Aracy Cortes. Revista Poiésis, Niterói, 11(16), p. 24-39, 2010.

DEER, Joe. Directing in Musical Theatre: an essential guide. London and New York: Routledge, 2014.

DEER, Joe; VERA, Rocco Dal. Acting in Musical Theatre - A Comprehensive Course. London, USA and Canada: Routledge, 2008.

DUARTE, Marcia de Freitas. Práticas de Organizar na Indústria Criativa: a Produção de um Espetáculo de Teatro Musical em São Paulo. 2015. Tese (Doutorado Administração) - Escola de Administração de Empresas de São Paulo - Fundação Getúlio Vargas, 2015.

ESTEVES, Gerson da Silva. A Broadway não é aqui - Teatro musical no Brasil e do Brasil: uma diferença a se estudar. Dissertação (Mestrado) - Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, 2014.

EWEN, David. The Story of America's Musical Theatre. Chilton Company, Philadelphia/New York, 1967.

FERRACINI, Renato. Ação física: afeto e ética. Urdimento, Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 13, p. 123-133, 2009. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102132009123. Acesso em: fev. 2021.

FREITAS, Nanci de. Presença Oswaldiana no Teatro Estádio de José Celso Martinez Corrêa: antropofagia, mestiçagem cultural, terreiro eletrônico. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 16, p. 109-117, 2011. em:

https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101162011109 . Acesso em: mai. 2021.

IBDB. Internet Broadway Database. http://www.ibdb.com - Acesso em: mai. 2021.

IUKTDB. Internet UK Theatre Database. https://www.uktw.co.uk/archive/ - Acesso em: mai. 2021.

KOELSCH, Stefan. Brain correlates of music-evoked emotions. Nature Reviews | NEUROSCIENCE – volume 15, p.170–180, march 2014. Disponível em: https://www.nature.com/articles/nrn3666https://doi.org/10.1038/nrn3666. Acesso em: jun. 2021.

MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro Brasileiro. São Paulo: Global Editora, 1997.

MARTEL, Frédéric. Mainstream: a Guerra Global das Mídias e das Culturas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

MOLNAR-SZAKACS, Istvan; OVERY, Kate. Being Together in Time: Musical Experience and the Mirror Neuron System. University of California Press. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, Vol. 26, No. 5, p. 489-504, June 2009. Disponível em: https://online.ucpress.edu/mp/article-abstract/26/5/489/62447/Being-Together-in-Time-Musical-Experience-and-the?redirectedFrom=fulltexthttps://doi.org/10.1525/mp.2009.26.5.489. Acesso em: jan. 2021.

MOLNAR-SZAKACS, Istvan; OVERY, Kate. Music and mirror neurons: from motion to 'e'motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, p. 235-241, 2006. Disponível em: https://academic.oup.com/scan/article/1/3/235/2362883https://dx.doi.org/10.1093/scan/nsl029. Acesso em: jan. 2021.

MUNDIM, Tiago Elias. A utilização de tecnologias em processos de aprendizagem, treinamento e performance do ator-cantor-bailarino de Teatro Musical. Tese (Doutorado) - Universidade de Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34744. Acesso em: fev. 2021.

MUNDIM, Tiago Elias. Contextualização do Teatro Musical na contemporaneidade: conceitos, treinamento do ator e Inteligências Múltiplas. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16165. Acesso em: fev. 2021.

MUNDIM, Tiago; LIGNELLI, César. Acting Through Song: a música como norteadora para o desenvolvimento das habilidades do ator-cantor-bailarino no Teatro Musical. Vozes em Ensaio - Rebento: Revista das Artes do Espetáculo (Unesp), São Paulo, nº. 10, p. 19-45, junho 2019a. ISSN: 2178-1206. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/349. Acesso em: fev. 2021.

MUNDIM, Tiago; LIGNELLI, César. Recorrentes vias de comoção da plateia em espetáculos de Teatro Musical. Repertório, Salvador, ano 22, nº 33, p.253-270, dezembro 2019b. ISSN: 2175-8131. Disponível em:

https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/32422 http://dx.doi.org/10.9771/r.v0i33.32422. Acesso em: fev. 2021.

MUNDIM, Tiago Elias. A utilização da tecnologia no desenvolvimento das habilidades artísticas inerentes ao ator-cantor-bailarino no Teatro Musical em tempos de isolamento social. ouvirOUver, Uberlândia, v. 16, n. 2, p.624-636 jul.|dez. 2020. ISSN: 1983-1005. Disponível em:

http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53742 https://doi.org/10.14393/OUVv16n2a2020-53742. Acesso em: fev. 2021.

RUBIM, Mirna. Teatro Musical Contemporâneo no Brasil: sonho, realidade e formação profissional. Revista Poiésis, Niterói, nº 16, p.40-51, dez., 2010.

TAYLOR, Millie. Musical Theatre, Realism and Entertainment. London and New York: Routledge, 2016.

VENEZIANO, Neyde. De Pernas Para o Ar: Teatro de Revista em São Paulo. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006.

VENEZIANO, Neyde. Melodrama e Tecnologia no Musical Brasileiro. Anais do Congresso da ABRACE, Belo Horizonte, MG, Brasil, 2008.

VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: Dramaturgia e Convenções. Campinas: Pontes: Editora da Unicamp, 1991.

VENEZIANO, Neyde. Preconceito e Teatro Musical. In: Rebento: Revista de artes do espetáculo, nº 3, p. 36-44, 2012.

VENEZIANO, Neyde. Teatro Musical: da tradição ao contemporâneo (p.09-11) e É Brasileiro, Já Passou de Americano (p. 52-61). Revista Poiésis, Niterói8, nº 16, Dez.,2010.

WAGNER, Richard. A Obra de Arte do Futuro. Lisboa: Antigona, 2003.

WAGNER, Richard. The Art-Work of the Future. Translated by William Ashton Ellis. In: Richard Wagner's Prose Works. V. 1, 1895, p. 69-213. The Wagner Library, Edition 1.0. Disponível em: http://users.skynet.be/johndeere/wlpdf/wlpr0062.pdf - Acesso em: maio 2021.

Published

2021-09-14

How to Cite

MUNDIM, Tiago Elias. Broadway or West End: influences of Anglophone musicals in production of musicals in (and from) Brazil. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–31, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0110. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20441. Acesso em: 21 nov. 2024.