(Trans)formations of the clown: Brief history of classic types of clowning art
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0206Keywords:
Performing arts, Circus arts, Clowning art, Clown, Comic typesAbstract
This article updates results on the research (Trans)formations of the clown: History of Types and Techniques of Clowning Art (2014). This research aimed to understand the constitution of the clown character. Through various references. main classic types were presented, the comic duo White clown and Auguste, and the Contra-Auguste, while identifying some of their characteristics. Itis supposed that the diversity found in different contexts has influenced the ways the clown is conceived today. This contribution makes thus possible to reflect on the cultural development of clowning art.
Downloads
References
AUGUET, Roland. Historie et legende du cirque. Paris: Flammarion, 1974.
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. Trad. Ivone Castilho Benedetti. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BOLOGNESI, Mário Fernando. Palhaços. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
BURNIER, Luís Otávio. A arte de ator: da técnica a representação. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001.
CASTRO, Alice Viveiros de. Elogio da Bobagem. Rio de Janeiro: Editora Família Bastos, 2005.
COURTINE, Jean-Jacques. O corpo inumano. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, George (orgs.). História do Corpo. (Vol. 1.Da Renascença às Luzes). Tradução: Lúcia M.E. Orth. Petrópolis: Editora Vozes, 2008a, p.487-502.
COURTINE, Jean-Jacques. O corpo anormal – História e antropologia culturais da deformidade. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, George (org.). História do Corpo. (Vol. 3. As Mutações do Olhar: O Século XX). Tradução e revisão: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Editora Vozes, 2008b, p.253-340.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução: de Aurélio Guerra Neto, Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.
FO, Dario. Manual Mínimo do ator. São Paulo: Editora Senac, 1998.
I CLOWNS. Direção: Federico Fellini. Produção: Elio Scardamaglia. Local: Itália. 1970.
MATOS, Débora de. A formação do palhaço: Técnica e pedagogia no trabalho de Ângela de Castro, Ésio Magalhães e Fernando Cavarozzi. 2009. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Centro de Artes – Universidade do Estado de Santa Catariona, Florianópolis, 2009.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução para a língua portuguesa sob a direção de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 1999.
Sena, Jonathan Brites. (Trans) Formações Do Palhaço: História Dos Tipos e Técnica na Arte da Palhaçaria. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal de Goiás, 2014.
SILVA, Ermínia. Circo-Teatro: Benjamim de Oliveira e Teatralidade Circense no Brasil. São Paulo: Editora Altana, 2008.
THE BUTTERFLY CIRCUS [O Circo das Borboletas]. Direção: Joshua Weigel. Produção: Joshua Weigel, Rebeca Weigel, Angie Alvarez. Local: Estados Unidos da América. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.