The design of scenography that creates different connections between theatrical building and city
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200020Keywords:
Theater Building, City, Physical Space, Virtual SpaceAbstract
The theater building builds professional and human relationships, which develop a unique transit between this building and the city that houses it. This perspective provided a unique concept of Scenography. The theoretical foundation is centered on the epistemological study that Michel Foucault undertook, recognizing in the 16th century the cognitive action of “spatializing knowledge”, which connects the microcosm to the macrocosm. This cognitive “spatialization” will be considered according to the physical and virtual spaces. The virtual will be analyzed using the digital platform, which allows theatrical performances and audiences to be found in streets and squares recreating the containment rules.Downloads
References
CANCLINI, Néstor García. As culturas populares no capitalismo. Trad. Cláudio Novaes Pinto Coelho. São Paulo: Editora Brasiliense. 1983.
EICHBAUER, Helio. Cartas de marear: Impressões de viagem, caminhos de criação. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013.
EICHBAUER, Helio. A musa urbana: os coretos da cidade. In: 2ª Jornada Nacional Arquitetura, Teatro e Cultura, 2014. Caderno de resumos da 2ª Jornada Nacional Arquitetura, Teatro e Cultura. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/Laboratório de Estudos do Espaço Teatral e Memória Urbana, p. 46 e 47. Disponível em: http://www.unirio.br/espacoteatral/arquivos/publicacoes/pdf-publicacoes/caderno-resumos-jornada-2014.pdf Acesso em: 30 jun. 2020.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Trad. Salma Tannus Muchail. 9ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção Tópicos).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
PEREIRA, Juliano Aparecido. A ação cultural de Lina Bo Bardi na Bahia e no Nordeste (1958-1964). Uberlândia: EDUFU, 2007.
PEREIRA, Regilan Deusamar Barbosa Pereira. A humanidade da caixa cênica italiana de acordo com o discurso do cenógrafo e professor Helio Eichbauer. In: X Reunião Científica ABRACE, 2019. Anais da X Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, Campinas, p. 1-18.
PEREIRA, Regilan Deusamar Barbosa Pereira. Helio Eichbauer e Lina Bo Bardi: artífices que constroem a arte e edificam a cidade. Rio de Janeiro, 2018. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas – PPGAC. UNIRIO, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.
PICON-VALLIN, Béatrice. Jacques Polieri na História das Artes do Espetáculo. In: PICON-VALLIN, Béatrice. A cena em ensaios. Trad. Fátima Saadi, Cláudia Fares e Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008, (Coleção estudos; 260), p.99 a 111.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.