Poetic Doors: Space for the Poetics of Unpredictability on Stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200037

Keywords:

Poetic door, Coletiva Teatro, Performative device, Collective creation

Abstract

This article examines the tool denominated poetic door as a performative device that opens space-time opportunities for the poetics of the collective unpredictability on stage. It presents how it was developed, its definition and applied examples in the productions O Amor Que Habito (2018), Uma Sonata Familiar (2018) and Luar de Contos (2019) by Coletiva Teatro. In a blocked performance, space for deviation is created with the goal of intensifying a given dramatic moment, enabling multiple new layers of meaning in real time that emerge during and as a a result of the encounter between artists and audience. The degree of poetic freedom and performativity of the device are investigated as well as the required conditions and dramaturgical implications of its use. Artist and audience become continuous reconfigurators of poetic singularities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nitza Tenenblat, Universidade de Brasília (UnB)

Professora doutor do Departamento de Artes Cênicas e do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade de Brasília.

References

ARAÚJO, Glauco Francisco Maciel de. O Som e o Silêncio: A Influência e Condução do Efeito Sonoro à Cena Filmográfica. Monografia de Pós-Graduação em Cinema e Linguagem Audiovisual. Brasília: Universidade Estácio de Sá, maio 2018.

BOGART, Anne e LANDAU, Tina. The Viewpoints Book: A Practical Guide To Viewpoints and Composition. New York: Theatre Communications Group, 2005;

COLETIVA TEATRO. O Amor Que Habito. Direção Nitza Tenenblat. Performers: Nei Cirqueira, Jorge Renan Mendes Marinho, Pedro Henrique Silva Lopes, Alexandre Batista da Silva e Iuri Pereira dos Santos. Brasília: Centro Cultural Banco do Brasil, abril de 2018;

COLETIVA TEATRO. Luar de Contos 1a Edição. Direção Nitza Tenenblat. Ator e Contador de Histórias: Jorge Renan Mendes Marinho. Brasília: Centro Cultural Banco do Brasil, maio de 2019;

COLETIVA TEATRO e TXST. Uma Sonata Familiar Amor Que Habito. Co-direção Nitza Tenenblat e Michael Rau. Performers: Nei Cirqueira, Jorge Renan Mendes Marinho, Pedro Henrique Silva Lopes, Alexandre Batista da Silva, Daniel Aguilar, Derek Miller, Ethan Santo, Laura Lane, Matthew Ngyuen. San Marcos, Texas, EUA: MainStage Theatre, julho de 2018;

FABIÃO, Eleonora. Performance e Teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, USP, Volume 8, 235-246, novembro 2008.

FÉRAL, Josette. Por uma Poética da Performatividade: o Teatro Performativo. Sala Preta, São Paulo, USP, Volume 8, 197-210, novembro de 2008.

TENENBLAT, Nitza, CIRQUEIRA, Nei, MARINHO, Jorge Renan Mendes, LOPES, Pedro Henrique Silva e SILVA, Alexandre Batista da. O Amor Que Habito. Texto ainda não publicado, 2018.

Published

2020-09-24

How to Cite

TENENBLAT, Nitza. Poetic Doors: Space for the Poetics of Unpredictability on Stage. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–30, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200037. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18144. Acesso em: 17 jul. 2024.