Pequeno Mostruário do olho do espectador: Da percepção do visual cênico
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101372020377Keywords:
Stage lighting, perception of stage lighting, spectator reception, relations between light, scene and spectatorAbstract
Este artigo debate o funcionamento do encontro entre a representação e o olho do espectador. Este pequeno Mostruário explora as condições de percepção do olho do espectador, com o objetivo de compreender as interações entre o olho e a luz em cena.
Downloads
References
ANTOINE, A. (1903). “Causeries sur la mise en scène” [Conversas sobre a encenação], in: Cahiers de la Comédie Française [Cadernos da Comédia Francesa], nº 10.
BABLET, D. (1960). “La lumière au théâtre”. Théâtre Populaire [Teatro Popular] nº 38.
BACHELARD, G. (1943). L´air et les songes [O ar e os sonhos]. Paris: J. Corti, 1943.
BACHELARD, G. (1943). L´intuition de l´instant [A intuição do instante]. Paris: Gon-
thier.
BACON, F. (1627). “Sylva Sylvarum or A Natural Historie” [Floresta das florestas. Uma História Natural [Floresta das florestas ou Uma História Natural], in: Ten Centuries [Dez séculos]. Londres: William Lee.
BERGMAN, G. (1978). Lighting in the Theatre. [Iluminação no Teatro]. Totowa (New Jersey): Rowman and Littlefield.
BOULLET, P. (1801). Essai sur l´art de construire les théâtres, leurs machines et leurs mouvements [Ensaio sobre a arte de construir os teatros, as suas máquinas e os seus movimentos]. Paris: Baillard.
BROOK, P. (1985). Le diable c´est l´ennui: propos sur le théâtre. Théâtre, volume IV de Cahiers Théâtre/Éducation. Arles: Actes sud-Papiers.
DE’ SOMMI, L. “Quattro dialoghi in Materia di Rappresentazioni Sceniche” [Quatro di- álogos em matéria de Representações Cênicas]. Tradução francesa de Adrien Crémé- né e Sandra Peri baseado no texto coletado por Ferruccio Marotti. Revue d´Histoire du Théâtre [Revista de História do Teatro].
GOSSELIN, C. (1986). Catalogue de l´exposition Lumières: perception-projection [Catálogo da Exposição Luzes: percepção-projeção]. Paris: Centre national d´art contemporain.
INGEGNERI, A. (1598). Il discorso della poesia rappresentativa e del modo di rappre- sentare le favole sceniche [O discurso da poesia representativa e do modo de repre- sentar as fábulas cênicas]. Ferrara.
PAVIS, P. (1996). Dictionnaire du Théâtre [Dicionário do Teatro]. Paris: Dunod. PEREC, G. (1985). Penser, classer [Pensar, classificar]. Paris: Hachette.
VINCI, L. da ([c. 1510] 1987). Traité de la peinture [Tratado da Pintura]. Traduzido para o francês por A. Chastel. Paris: Berger-Levrault.
Revue Théâtre Public [Revista Teatro/Público] nº 120, 1994 e nº 81, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.