Research in theatre in RN, unveiling knowledge and creating worlds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103482023e0201

Keywords:

group theater, Potiguar theatre, theater research, practice as research

Abstract

The present article has as its central theme the group theater in Rio Grande do Norte. However, more than presenting the state of the art of the research we carry out, we seek to highlight how we do the research of the potiguar theater. This methodological option has two main reasons: 1. To unveil the knowledge and the research devices that we adopt in our group and projects; and 2. To expose the complexity of the task that we faced when we decided to translate the expression "teatro potiguar" in a way that more about the theater done in our state and country is known. Also, as a research collective, we sought to share some of the results of our investigations. This strategy of making evident some of the results of our ongoing research and the means we use for it reveals that we understand research as a collective act, whose ultimate goal is to create new worlds. In our case, with the broadening of knowledge about the theater being made in deep Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriano Moraes de Oliveira, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduated in Theatre Arts from the State University of Londrina (2002), Master in Theatre from the State University of Santa Catarina (2005) and Doctor in Education from the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Pelotas - UFPel. He has been working as a teacher since 2003. Currently he is a professor at the Federal University of Rio Grande do Norte. 

Melissa dos Santos Lopes, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutora pelo Programa de Pós-graduação do Curso Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) – parte do doutorado na Universidade Nova de Lisboa, em Portugal (bolsa BEPE/FAPESP de estágio no exterior). Mestrado pela UNICAMP. Graduação no Teatro Escola Célia Helena (profissionalizante). Curso de Bacharelado em Teatro, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora efetiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), na Licenciatura em Teatro, e no Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas (PPGArC/UFRN).

Alexandre Augusto de Jesus Antas, Federal University of Rio Grande do Norte

Mestrando em Artes Cênicas pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGArC/UFRN ). Graduado em Licenciatura em Teatro pela UFRN.

Pedro Samuel Medeiros Guerra, Federal University of Rio Grande do Norte

Licenciando em Teatro na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bolsista de Iniciação Científica/CNPq.

References

BARBA, Eugênio. A canoa de papel: tratado de Antropologia Teatral. São Paulo: Hucitec, 1994.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BÊ, Antonio. Movimento Popular Escambo Livre de Rua: história, linguagens artísticas e experiências. Carnaúba dos Dantas: Clube de Autores, 2020.

BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

CARREIRA, André. Pesquisa como construção do teatro. In. TELLES, Narciso (Org). Pesquisa em Artes Cênicas: textos e temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.

DANTAS, Maria Josevânia. Cenopoesia, a arte em todo ser: das especificidades artísticas às interseções com a educação popular. 2015. Dissertação (Mestrado Educação) — Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.

DE MARINIS, Marco. Ter experiência da arte: para uma revisão das relações teoria/prática no contexto da nova teatrologia. In. TELLES, Narciso (Org). Pesquisa em Artes Cênicas: textos e temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Coletivo Periferia, 2003. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/debord/1967/11/sociedade.pdf.

HOUAISS, Antônio & VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

LARROSSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Coleção Educação: Experiência e Sentido, 2017.

LIMA, Ray. Pelas ordens do rei que pede socorro: um roteiro-manifesto da Cenopoesia. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2012.

MARQUES, Mário Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2008.

OLIVEIRA, Adriano M. Fragmentos de um discurso sobre a forma-ação do atorprofessor. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 013-019, 2011. DOI: 10.5965/1414573102172011013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011013. Acesso em: 4 jun. 2023.

SANTOS, Márcio Silveira dos. Movimento Popular Escambo Livre de Rua: Se Escambo é Troca, Eu Também Quero Trocar. Porto Alegre: Editora Ueba, 2021.

Published

2023-09-19

How to Cite

OLIVEIRA, Adriano Moraes de; LOPES, Melissa dos Santos; ANTAS, Alexandre Augusto de Jesus; GUERRA, Pedro Samuel Medeiros. Research in theatre in RN, unveiling knowledge and creating worlds. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23936. Acesso em: 19 may. 2024.