Simplified proposal for assessment of quality management on class entities
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316419003032014026Keywords:
quality management, excellence model, entities class, proposed simplified evaluation of quality managemnent, qualityAbstract
This article aims to propose a simplified model for assessing the mana that enables to measure and classify the different levels of manage ement of associations ent in order to help organizations improve their organizational performance. It was performed a literature search on the historical evolution of quality management using the eight criteria of the Excellence Model Management (MEG) of the National Quality Foundation (FNQ) - Leadership, Strategies and Plans, Customers, Society, Information and Knowledge, People, Processes and Outcomes. From the description of the quality and management for excellence presented a Proposed Simplified Evaluation of Quality Management in Class Entities, which aims to assist leaders in a systemicn vision necessary to manage this type of organization, as this is a instrume subsidies for decision making and provide input into a plan for organizational management.
Downloads
References
ALMEIDA, M. I. R.; ASAI, L. N. A influência da Globalização nas Pequenas Empresas. In: XIV CONGRESSO LATINO AMERICANO DE ESTRATÉGIA, 2001, Buenos Aires. SLADE, 2001.
ARREBOLA, M. C. Responsabilidade Social Corporativa: Competitividade e Desenvolvimento Social. A Prática do Setor Supermercadista. Disponível em: http://www.ead.fea.usp.br/semead/7semead/paginas/artigos%20recebidos/Socioambiental/SA27_Resp_Social_Corporativa_Competivividade.PDF. Acesso em: 23/01/2014.
BORGES, A.; BAYLÃO, A. Liderança em Tempo de Mudanças. Disponível em: http://www.administradores.com.br/informe-se/producao-academica/lideranca-em-tempo-de-mudancas/331/. Acesso em: 19/01/2014.
CARVALHO, M. M. de; PALADINI, E. P. Gestão da Qualidade. 2. Ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. São Paulo: Saraiva, 2003.
FERNANDES, B. H. R.; BERTON, L. H. Administração estratégica: da competência empreendedora à avaliação de desempenho. São Paulo: Saraiva, 2006.
FUNDAÇÃO NACIONAL DA QUALIDADE (FNQ). Conceitos Fundamentais da Excelência em Gestão. São Paulo, 2006.
_____. Critérios Compromisso com a Excelência e Rumo à Excelência. São Paulo, 2009.
_____. Correlação entre fundamentos e critérios. Disponível em: http://fnq.org.br/avalie-se/metodologia-meg/modelo-de-excelencia-da-gestao/correlacao-entre-fundamentos-e-criterios. Acesso em: 20/01/2014.
GARVIN, D. A. Gerenciando a Qualidade: a visão estratégica e competitiva. Tradução de João Ferreira Bezerra de Souza. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2002.
GIOVANONI, A. Perspectivas da gestão da qualidade nas empresas. Disponível em: http://www.comunicare2.com.br/noticia.asp?codEdicao=327&codJornal=27&numNoticia=4>. Acesso em: 11/01/2014.
HUNTER, J. Como se Tornar um Líder Servidor: os princípios de liderança de o monge e o executivo. Rio de Janeiro: Sextante, 2006.
LIMA, A. Tom Peters e a busca da excelência. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/carreira/tom-peters-e-a-busca-da-excelencia/22690/. Acesso em: 17/01/2014.
MACEDO, A. Na administração por processos, o cliente é o foco. Disponível em: http://www.canalrh.com.br/revista/revista_artigo.asp?o=%7B43AB0F25-5BB9-472D-A6C9-6EA12C8DF48F%7D. Acesso em: 23/01/2014.
MALAQUIAS, A. Fidelização de Clientes. Disponível em: http://www.techoje.com.br/site/techoje/categoria/detalhe_artigo/871. Acesso em: 20/01/2014.
MARQUES, F. Guia prático da excelência em serviços: como conquistar clientes, aumentar o lucro e viver melhor. São Paulo: Nobel, 2006.
MARTINS, R. A.; COSTA NETO, P. L. O. Indicadores de Desempenho para a Gestão pela Qualidade Total: uma proposta de sistematização. Gestão & Produção, S p. 298-311, dez., 1998.
OLIVEIRA, D. Administração de Processos: Conceitos, metodologia e práticas. São Paulo: Atlas, 2006.
PADULA, R. Reflexões Gerais sobre Políticas Públicas e Desenvolvimento Local na Era da Globalização. Disponível em: http://www.eumed.net/rev/oidles/01/Padula.htm. Acesso em: 23/01/2014.
PERNAMBUCO, M. A. O verdadeiro papel das entidades de classe. Instituto Brasileiro de Desenvolvimento da Arquitetura. Disponível em: http://www.forumdaconstrucao.com.br/conteudo.php?a=0&Cod=234. Acesso em: 13/06/2012.
SANTIAGO JR, J. Gestão do Conhecimento: a chave para o sucesso empresarial. São Paulo: Novatec, 2004.
TRAVASSOS, A. Recursos Humanos: como gerenciá-los em projetos? Curitiba, Revista Mundo Project Management, ano 4, n. 21, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Damiana Machado de Almeida, Vânia Medianeira Flores Costa, Clarissa Peterini Alves, Andressa Schaurich dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.