Content Marketing and Engagement Marketing: Digital Actions by Footwear Companies Inspired by the Barbie Movie

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2764747113242024064

Keywords:

content marketing, engagement marketing, Barbie movie, collab

Abstract

Objective: identify content marketing and engagement marketing actions carried out on social media by footwear companies that created products inspired by the Barbie film. Method: qualitative, descriptive and netnographic research, data collection was used to analyze social networks Facebook, Instagram and the companies' website, with analysis of publications and interactions with followers in the month of July 2023, dates before and after the release of the film Barbie. Results: relevant companies in the footwear area were chosen, including Grendene (Melissa) and Calçados Piccadilly, which had a collab with the Barbie brand, and Calçados Beira Rio (brands Moleca and Vizzano), which even without the partnership used the pink color that can be associated with Barbie. Contributions: the creation of content marketing actions associated with cultural and social themes is a differentiator for brands, as customers can learn about the products and be encouraged to make purchases. However, the importance of digital content being in line with what the brand seeks as a purpose and with the chosen theme stands out, as it was possible to notice in some cases that the publications and products did not seem to be related to Barbie. It is noteworthy that partnerships with famous people and digital influencers, as occurred with Calçados Piccadilly, Moleca and Vizzano, generate digital engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaina Frelich Nericke, Instituição Evangélica de Novo Hamburgo

Graduação em Administração - Instituição Evangélica de Novo Hamburgo, IENV, Brasil.

thainanericke@ienh.com.br

 

Luciane Pereira Viana, Instituição Evangélica de Novo Hamburgo

Graduação em Administração - Instituição Evangélica de Novo Hamburgo, IENV, Brasil.

viana.luciane.lu@gmail.com

References

Adoro Cinema. (2023). Barbie. https://www.adorocinema.com/filmes/filme-173087/.

Aguiar, A. (2016). Facebook: tudo sobre a rede social mais usada do mundo! https://rockcontent.com/br/blog/facebook/.

Ama. (2017). Definitions of Marketing. https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/.

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Beira Rio. (2023). Site. https://www.calcadosbeirario.com.br/.

Benetti, R. (2023). Marketing Digital em 2023: o que é e como funciona? https://www.organicadigital.com/blog/afinal-como-funciona-o-marketing-digital/.

Bortoli, G. (2023). 10 estratégias de Marketing Digital para investir para ontem. https://www.organicadigital.com/blog/estrategias-de-marketing-digital-para-investir-pra-ontem/.

C&A. (2023). Coleção Barbie. https://www.cea.com.br/novidades/barbie?gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zMxjy-ElkfVry76pFacWlhDbBVk6OVq7ZoBSJYJdHMCnGT29bxUV3MaAst0EALw_wcB.

Churchill, G. A., & Peter, J. P. (2012). Marketing: Criando valor para os clientes. 3 Ed. São Paulo: Saraiva.

Clemente, M. (2019). Sites – O guia definitivo da Rock Content. https://rockcontent.com/br/blog/sites-o-guia-definitivo-da-rock-content/.

Diana, J. (2019). Redes Sociais. https://www.todamateria.com.br/redes-sociais/.

Ferreira, L. (2023). Facebook: tudo sobre a rede social e como usá-la da melhor forma. https://www.nuvemshop.com.br/blog/o-que-e-facebook/.

Forbes. (2023). “Barbie” é o filme de maior faturamento da Warner Bros., com R$ 6,3 bilhões. https://forbes.com.br/forbes-mulher/2023/08/barbie-e-o-filme-de-maior-faturamento-da-warner-bros-com-r-63-bilhoes/.

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas.

Gomes, C. F., & Reis, H. M. (2015). Marketing Digital: Sites X Redes Sociais no Brasil. http://marcusgarcia.com.br/wp-content/uploads/2018/01/Marketing-Digital-Sites-versus-redes-sociais-no-brasil-Artigo.pdf.

Grendene. (2023). Site. https://grendene.com.br/.

Kemp, S. (2023). Digital 2023 April Global Statshot Report. https://datareportal.com/reports/digital-2023-april-global-statshot.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2015). Princípios de Marketing. 15 ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0. Tecnologia para a humanidade. Rio de Janeiro: Sextante.

Kozinets, R. (2014). Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso.

Las Casas, A. L. (2006). Administração de Marketing: conceitos, planejamento e aplicações à realidade brasileira. São Paulo: Atlas.

Lofrano, G. Z., Coelho, T. R., &. Francisco, R. E. B. (2020). Fatores de engajamento e confiança no marketing de conteúdo: revisão teórica. P2p & inovação, Rio de Janeiro, 6(2), Ed. Especial, p.8-23. https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5090/4610.

Lojas Renner. (2023). Coleção Barbie. https://www.lojasrenner.com.br/lista/barbie/-/N-xkrdul?gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zPE1bYIDgh6HrKpVtVHAM60kanYm4h5BMJARymSKyFvaS1t8aaD0mMaAoYnEALw_wcB.

Madeira, L. (2023). Barbiecore: Barbie volta a ser uma influência poderosa dos pés à cabeça. https://www.consumidormoderno.com.br/2023/07/13/barbiecore-barbie-influencia-consumo/.

Malhotra, N. (2006). Pesquisa de Marketing. Uma orientação aplicada. 4 Ed. Porto Alegre: Bookman.

Marra, G. S., &. Damacena, C. (April–June 2013). Engajamento do consumidor: revisão teórica do conceito e seus antecedentes. REGE - Revista de Gestão, 20(2), 233-248. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1809227616302399.

Melissa. (2023a). Facebook. https://www.facebook.com/MelissaBrOficial.

Melissa. (2023b). Instagram. https://www.instagram.com/melissaoficial/.

Melissa. (2023c). Site. https://www.melissa.com.br/.

Moleca. (2023a). Facebook. https://www.facebook.com/moleca.oficial.

Moleca. (2023b). Instagram. https://www.instagram.com/moleca_oficial/.

Moleca. (2023c). Site. https://www.moleca.com.br/

Patel, N. (2023). Estratégia de Conteúdo: O que é e como desenvolver a sua. https://neilpatel.com/br/blog/estrategia-de-conteudo-o-que-e-e-como-desenvolver/.

Peçanha, V. (2020). O que é Marketing: tudo o que você precisa saber sobre a arte de conquistar e fidelizar clientes. https://rockcontent.com/br/blog/o-que-e-marketing/.

Peçanha, V. (2023). O que é Marketing Digital? Tudo sobre o conceito, como fazer e começar sua estratégia de Marketing Online em 2023. https://rockcontent.com/br/blog/marketing-digital/.

Piccadilly (2023a). Facebook. https://www.facebook.com/profile.php?id=100078364427676.

Piccadilly (2023b). Instagram. https://www.instagram.com/calcadospiccadilly/.

Piccadilly. (2023c). Site. https://www.piccadilly.com.br/.

Piza, M. V. (2019). O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica. https://bdm.unb.br/bitstream/10483/3243/1/2012_MarianaVassalloPiza.pdf.

Reino, L. S. A. (2010). Redes Sociais e Marketing Digital, o Caso do Firula’s Café. http://bocc.ufp.pt/pag/reino-lucas-redes-sociais-e-marketing-digital.pdf.

Rez, R. (2015). Qual história o seu marketing de conteúdo está contando? https://www.rafaelrez.com/marketing/qual-historia-o-seu-marketing-de-conteudo-esta-contando/.

Roesch, S. M. A. (1999). Projetos de Estágio e Pesquisa em Administração. Guia para Estágios, Trabalhos de Conclusão, Dissertações e Estudos de Caso. 5 Ed. São Paulo: Atlas.

Salgado, D. (2023). Collab: significado, como fazer e muito mais. Opinion Box. https://blog.opinionbox.com/collab-significado/

Sampaio, V. C. F., & Tavares, C. V. C. (2017). Marketing Digital: O poder de influência das redes sociais na decisão de compra do consumidor universitário da cidade de Juazeiro do Norte-CE. https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_cira_e_cristiano_0.pdf.

SBT. (2023). Sabor Rosa: Veja as comidas mais diferentonas inspiradas em Barbie. https://www.sbt.com.br/variedades/sbt-na-web/fiquepordentro/253866-sabor-rosa-veja-as-comidas-mais-diferentonas-inspiradas-em-barbie.

Silva, A. B. O., Matheus, R. B., Pereiras, F. S., & Pereiras, T. A. S. (jan./abr 2006). Análise de redes sociais como metodologia de apoio para a discussão da interdisciplinaridade na ciência da informação. Ci. Inf., Brasília, 35(1), 72-93. https://www.scielo.br/j/ci/a/WWpWjQYnfDnb6PH8sQbzVMn/?format=pdf&lang=pt.

Souza, Q. R., & Quantd, C. O. (2008). O Tempo das Redes. São Paulo: Perspectiva.

Steffen, E. T., &; Almeida, M. R. C. (2016). A importância do Web Site responsivo para a publicidade das marcas: estudo de caso do site da marca C&A. Salão Do Conhecimento, 2(2). https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/7139.

Valinor, R. (2022). O que é Instagram? Guia completo sobre a rede social. https://www.remessaonline.com.br/blog/o-que-e-instagram/.

Vizzano (2023a). Facebook. https://www.facebook.com/vizzano.oficial.

Vizzano (2023b). Instagram. https://www.instagram.com/vizzano_oficial/.

Vizzano (2023c). Site. https://www.vizzano.com.br/.

Volpato, B. (2023a). Engajamento: o que é, como calcular e como melhorar nas redes sociais da sua empresa. https://resultadosdigitais.com.br/marketing/engajamento/.

Volpato, B. (2023b). Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2023, insights, ferramentas e materiais. https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/.

Wendler, S. (2022). Entenda a importância de ter um site para a empresa. https://rockcontent.com/br/blog/importancia-de-ter-um-site/#:~:text=O%2i0site%20%C3%A9%20um%20elemento,import%C3%A2ncia%20de%20ter%20um%20site.

Published

2024-08-16

How to Cite

Nericke, T. F., & Viana, L. P. (2024). Content Marketing and Engagement Marketing: Digital Actions by Footwear Companies Inspired by the Barbie Movie. Revista Brasileira De Contabilidade E Gestão, 13(24). https://doi.org/10.5965/2764747113242024064