On-line-off-line convergence strategies of the Cacau Show for engaging your consumers
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316419010172021001Keywords:
Engagement Marketing, On-Line-Off-Line Convergence, Marketing Mix, Webrooming, ShowroomingAbstract
The objective of this study is to understand the on-line-off-line convergence strategies used by the Cacau Show brand to attract consumers. The methodology used was a qualitative and descriptive research, a case study, with off-lineobservation of the brand stores in Vale dos Sinos/RS and Mega Store in Porto Alegre and on-line observation with of the brand's social networks. As main results, it is stated that Cacau Show uses on-line-off-line convergence to connect webrooming and showrooming channels, creating interaction and engagement with consumers, with integration of information and marketing mix.
Downloads
References
AMA. Definition of Marketing. Disponível em: https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/. Acesso em: 15 mar. 2020.
CACAU SHOW. Sobre a Cacau Show. Disponível em: http://www.cacaushow.com.br/sobreacacaushow. Acesso em: 15 set. 2020.
CAMARGO, P. C. J. Neuromarketing a nova pesquisa de comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas, 2013.
CIRILO, L. da S.; OLIVEIRA, M. P. Relatório de Sustentabilidade de 2014 da Cacau Show. 2014. Disponível em: http://www.cacaushow.com.br/sites/all/themes/cacaushow/imgs/Relatorio_2014_agencia.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.
COBRA, M. Marketing básico. 5.ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2017.
CRESCITELLI, E. Comunicação de marketing integrando propaganda, promoção e outras formas de divulgação. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
DELOITTE. Os poderosos do varejo global: sem fronteiras em um ambiente multicanal. Relatório. 2013. Disponível em: http://www.deloitte.com/assets/DcomBrazil/Local%20Assets/Documents/Estudos%20e%20pesquisas/Os%20Podersos%20do%20 Varejo%20Global%202013.pdf. Acesso em 27 set. 2020.
DIAS, S. W. O Desafio do Varejo Multicanal: comportamento free-riding do consumidor. Catálogo USP - Digital Library, tese, 2014.
FERRELL, O. C. Estratégia de marketing teoria e casos. 3. Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
FREITAS, F. D’A.; ALMEIDA, V. M. C. Modelo Teórico do Engajamento no Contexto das Comunidades de Marca. 2017. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/44195/modelo-teorico-do-engajamento-no-contexto-das-comunidades-de-marca. Acesso em 3 set. 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. Ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2019.
GREWAL, D. Marketing. 4. Ed. Porto Alegre: AMGH, 2017.
HIRAI, M. A incrível fábrica de lojas de chocolates! 2019. Disponível em: https://www.mercadoeconsumo.com.br/2019/04/25/a-incrivel-fabrica-de-lojas-de-chocolates/. Acesso em: 18 jun. 2020.
HOOLEY, G. J.; PIERCY, N. F.; NICOULAUD, B. Estratégia de marketing e posicionamento competitivo. 4. ed. São Paulo, SP: Pearson, 2011.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
KANAANE, R. Curso de marketing cenários, estratégias e ferramentas. Rio de Janeiro: Atlas, 2016.
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de marketing. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2015.
KOTLER, P.; Kartajaya, H.; Setiawan, I. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing: a bíblia do marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2012.
KOZINETS, R. V. Netnografia realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LADEIRA, W. J. et al. A influência interpessoal e o engajamento na prática de esportes. Revista Sinergia, v. 17. 2014. Disponível em: https://periodicos.furg.br/sinergia/article/view/3823. Acesso em 07 jun. 2020.
LADEIRA, W. Merchandising & promoção de vendas. Rio de Janeiro: Atlas, 2018.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
LAMB, C. W. Princípios de marketing. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
LAS CASAS, A. L. Marketing conceitos, exercícios, casos. 9. Ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2017.
LAS CASAS, A. L. Qualidade total em serviços conceitos, exercícios, casos práticos. 6. Ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LIMEIRA, T. M. V. E-marketing: o marketing na internet com casos brasileiros. São Paulo: Saraiva, 2007.
MADRUGA, R. Gestão de relacionamento & customer experience. Rio de Janeiro: Atlas, 2018.
MALHOTRA, N.; BERRY, W. Pesquisa de marketing. Porto Alegre: Pearson, 2011.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2011.
MCCRACKEN, G. Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v47n1/a14v47n1.pdf. Acesso em: 18 maio 2020.
OKADA, S. I. Varejo Multicanal e Mobilidade do E-Consumidor Brasileiro: Um Estudo Descritivo com Dados Secundários de 2012 e 2013. CLAV 2014 - 7º Congresso Latino americano de varejo: Varejo em Transição. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267569368_Varejo_Multicanal_A_Mobilidade_do_E-Consumidor_Brasileiro. Acesso em: 27 set. 2020.
OSTJEN, M. I. O marketing de experiência como estratégia de ativação de patrocínio da Renner no Planeta Atlântida. Monografia (Conclusão do Curso de Comunicação Social - Habilitação Publicidade e Propaganda) - Feevale, Novo Hamburgo-RS. 2015. Disponível em: http://biblioteca.feevale.br/Monografia/MonografiaMarianaOstjen.pdf. Acesso em: 02 jul. 2020.
PARENTE, J.; BARKI, E. Varejo no Brasil: gestão e estratégia. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
PETER, J. P.; OLSON, J. C. Comportamento do consumidor e estratégia de marketing. 8. ed. São Paulo, SP: Mc Graw Hill, 2009.
PRIDE, W. M. Fundamentos de marketing conceitos e práticas. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. Ed. – Rio Grande do Sul: Feevale, 2013.
RECUERO, R. Dinâmicas de Redes Sociais no Orkut e Capital Social. Pelotas, 2006. Disponível em: http://www.raquelrecuero.com/intercom2006.pdf. Acesso em: 03 jul. 2020.
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ROCHA, E.; PEREIRA, C.; BARROS, C. Cultura e experiência midiática. Rio de Janeiro: Mauad X, 2014.
ROESCH, S. M. A. Estudos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2013.
SCHÜLER, A. C. Capital social e confiança em plataformas digitais: estudo comparativo entre Airbnb e Couchsurfing. Monografia (Conclusão do Curso de Publicidade e Propaganda) - Feevale, Novo Hamburgo-RS. 2017. Disponível em: https://biblioteca.feevale.br/Vinculo2/000012/00001204.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.
TURCHI, S. R. Estratégias de marketing digital e e-commerce. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 2019.
VAN DOORN, J. et al. Customer Engagement Behavior: Theoretical Foundations and Research Directions. Journal of Service Research, v. 13, n. 3, p. 253-266, 2010.
VIANA, L. P. Sem celular a pessoa é excluída da sociedade: Um estudo etnográfico sobre experiências juvenis de consumo do smartphone. Tese (Doutorado em Diversidade Cultural e Inclusão Social) - Feevale, Novo Hamburgo-RS. 2018. Disponível em: https://biblioteca.feevale.br/Vinculo2/000016/000016d5.pdf. Acesso em 02 set. 2020.
ZENONE, L. C. Gestão estratégica de marketing. São Paulo: Atlas, 2011.
ZENONE, L. C. Fundamentos de marketing de relacionamento. 2 ed. Rio de Janeiro: Atlas,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciane Pereira Viana, Débora Stelter Shornes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.