Can cultural mediation treat racism? Dealing with controversial responses to the “Dos Brasis” exhibition
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0010Keywords:
audiences, black art and thought;, cultural mediation, psycho-analysis, racismAbstract
The text unfolds insights gathered from interviews with the pedagogical curator and mediators of the exhibition "Dos Brasis: Arte e Pensamento Negro," presented at Sesc Belenzinho between 2023 and 2024, in order to approach it from the perspective of its reception. A descriptive-analytical methodology is adopted to explore the possibility of cultural mediation addressing the racism expressed by sections of the audience in their responses to Afro-centric artistic works, with a view to treat it in more than one sense. To this end, an intersection with the psychoanalytic method is attempted, in which listening and dialogue allow, on the one hand, the repercussion of derogatory speeches and, on the other, their interrogation with the aim of exploring their origins. It is noted that the mediation developed within the exhibition, regarding racist manifestations, successfully practiced consistent forms of treatment through speech.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
CIRILO, José Carlos. “O país plural: diversidade e protagonismo negro”. In: DOS BRASIS: Arte e Pensamento Negro / Serviço Social do Comércio; Curadores: Igor Simões; Lorraine Mendes; Marcelo Campos. São Paulo: Sesc São Paulo, 2023, p. 3.
CURADORA PEDAGÓGICA DA EXPOSIÇÃO “DOS BRASIS”. “Memórias ‘Dos Brasis’ via programa educativo”: depoimento. [8 de março, 2024]. São Paulo: Registros em áudio do Sesc Memórias. Entrevistas concedidas a Camila Vitale, Diogo de Moraes Silva, Elmo Sellitti Rangel, Lívia Lima da Silva e Michele Cristiane Celestino.
DIAS, Mauro Mendes. O discurso da estupidez. São Paulo: Iluminuras, 2020.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande e senzala. Rio de Janeiro: José Olympio, 1958.
MACHADO, Janaína. “Ladinidades amefricanas como traço pedagógico”. In: DOS BRASIS: Arte e Pensamento Negro / Serviço Social do Comércio; Curadores: Igor Simões; Lorraine Mendes; Marcelo Campos. São Paulo: Sesc São Paulo, 2023a, pp. 17-19.
MACHADO, Janaína. “Programa Educativo – Dos Brasis: Arte e Pensamento Negro”. São Paulo, 2023b (mimeo.).
MEDIADORAS DA EXPOSIÇÃO “DOS BRASIS”. “Memórias ‘Dos Brasis’ via programa educativo”: depoimento. [26 de março, 2024]. São Paulo: Registros em áudio do Sesc Memórias. Entrevistas concedidas a Camila Vitale, Diogo de Moraes Silva, Elmo Sellitti Rangel, Lívia Lima da Silva e Michele Cristiane Celestino.
MEIRELES, Maurício. “Aceito a expressão, mas racismo não é estrutural no Brasil, diz Muniz Sodré”. Folha de São Paulo, 18 mar. 2023.
MIRANDA, Danilo Santos de. “Direito de se reconhecer nas ancestralidades”. In: DOS BRASIS: Arte e Pensamento Negro / Serviço Social do Comércio; Curadores: Igor Simões; Lorraine Mendes; Marcelo Campos. São Paulo: Sesc São Paulo, 2023, p. 5.
NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. São Paulo/Rio de Janeiro: Editora Perspectiva/Ipeafro, 2019.
RIBEIRO, Luciara. “O ensino das artes afro-brasileiras na construção de olhares e sujeitos críticos”. In: CADERNO EDUCATIVO Dos Brasis: Arte e Pensamento Negro / Serviço Social do Comércio; Curadoria Educativa: Janaína Machado. São Paulo: Sesc São Paulo, 2023, pp. 31-33.
ROUDINESCO, Elisabeth. Por que a psicanálise? Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
SIMÕES, Igor; MENDES, Lorraine; CAMPOS, Marcelo. “dos brasis: Arte e Pensamento Negro”. In: DOS BRASIS: Arte e Pensamento Negro / Serviço Social do Comércio; Curadores: Igor Simões; Lorraine Mendes; Marcelo Campos. São Paulo: Sesc São Paulo, 2023, pp. 9-12.
SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diogo de Moraes Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo