Spaces for Contemplation and Beauty: The self-absorbed figure in Pedro Weingartner’s paintings
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234617412025e0004Keywords:
Pedro Weingärtner, Collaço Paulo collection, genre painting, self-absorption painting, aesthetic category of beautyAbstract
This article proposes a reflection on beauty analyzing some paintings by artist Pedro Weingärtner from the Collaço Paulo Collection. Firstly, we present aspects of the artist's life and work, considering his works in relation to the artistic movements of his contemporaries, especially Naturalism. Next, we discuss the characteristics of the artistic genre in which the artist most distinguished himself: genre painting, seen in a series of paintings whose theme is the life of peasants in the city of Anticoli Corrado, in Italy. This location attracted many artists at the beginning of the 20th century, in search of a particular type of natural, everyday beauty. We then set out to identify and define the painting of self-absorption, a concept coined by art historian Michael Fried, to describe a kind of attitude of absorption, of withdrawal into oneself. In several of Weingärtner's paintings it is possible to observe this quality in the figures presented. Very specifically in Ceifa, from 1907, a seated figure from the back, which appears to be contemplating the harvest scene in Anticoli. This spectator within the work mirrors the contemporary spectator in an invitation to an attitude of contemplation of the beauty of the scene in which the experience of time is suspended.
Downloads
References
AQUINO, Camilla. Entre crônicas e detalhes: Pedro Weingärtner na coleção Collaço Paulo. 2024. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2024.
ANPAP, 2014, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: ANPAP; Progra-ma de Pós-graduação em Artes - UFMG, 2014. p. 284-299. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2014/Comit%C3%AAs/1%20CHTCA/Paulo%20Cesar%20Ribeiro1%20Gomes.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
BERGAMIN, Luca. Anticoli Corrado, da sempre coccola di modelle e artisti. Corriere della Sera, Milão, 7 de outubro de 2022. Cultura. Disponível em: https://www.corriere.it/bello-italia/notizie/anticoli-corrado-sempre-coccola-modelle-artisti-76613e68-4589-11ed-ae76-796653a6438b_amp.html. Acesso em: 25 out. 2023.
COSTA, Luís Edegar. O naturalismo acadêmico de Weingärtner. Jornal do Comércio, Rio Grande do Sul, 8 jun. 2010. Opinião, Caderno Panorama. Disponível em: https://lume-re-demonstracao.ufrgs.br/abarca/textos/O-naturalismo-academico-de-Weigartner-por-Luis-Edegar-Costa.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
DAMASCENO, Athos. Artes plásticas no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Globo, 1971.
FRIED, Michael. Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot. Berkeley: University of California Press, 1980.
FRIED, Michael. Absorto na ação. Novos Estudos, São Paulo, n. 87, 2010. p. 191-191. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/qysMy9TgjD4wW43LMD3HGSr/. Acesso em 20 nov. 24.
GOMES, Paulo. Cronologia da vida, carreira e das obras do artista. In: TARASANTCHI, Ruth Sprung. et. al. Pedro Weingärtner (1853-1929): um artista entre o Velho e o Novo Mundo. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2009.
GOMES, Paulo. Pedro Weingärtner e o naturalismo: aproximações e correspondências. In: ECOSSISTEMAS ARTÍSTICOS, 23º encontro da ANPAP, 2014, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: ANPAP; Programa de Pós-graduação em Artes - UFMG, 2014. p. 284-299. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2014/Comit%C3%AAs/1%20CHTCA/Paulo%20Cesar%20Ribeiro1%20Gomes.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
GOMES, Paulo; NICOLAIEWSKY, Nicolas. A carreira e a obra de Pedro Weingärtner. In: TARASANTCHI, Ruth Sprung. et. al. Pedro Weingärtner (1853-1929): um artista entre o Velho e o Novo Mundo. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2009. p. 195-212.
GUIDO, Angelo. Pedro Weingärtner. Porto Alegre: Secretaria de Educação e Cultura, 1956.
HAN, Byung-Chul. La salvación de lo bello. Barcelona: Herder, 2015.
ORTEGA Y GASSET, Jose. O homem e a gente. Rio de Janeiro: Livro Ibero-Americano, 1960.
OSTROWER, Fayga. Universos da Arte. Campinas: Editora Unicamp, 2013.
Pequeno Jornal, Recife, ano 2, n.8, 11 de janeiro de 1899. Seção Theatro e Saloes. Disponível em: http://memoria.bn.gov.br/DocReader/800643/1158. Acesso em 20 jun. 2024.
Pequeno Jornal, Recife, ano 2, n.8, 11 de janeiro de 1899. Seção Theatro e Saloes. Disponível em: http://memoria.bn.gov.br/DocRea-der/800643/1158. Acesso em 20 jun. 2024.
SANT’ANNA, Mara Rubia de. Coleções de trajes: para além dos tecidos. In: Um novo olhar para as coleções de moda e seus desdobramentos, II Seminário Moda: uma abordagem museológica, 2019, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa. Disponível em: https://rubi.casaruibarbosa.gov.br/bitstream/handle/20.500.11997/16652/ANAIS_II_Semin%C3%A1rio_Moda_e_Museologia_2019_final.pdf?sequence=3#page=14. Acesso em: 25 out. 2023.
SCRUTON, Roger. Beleza. São Paulo: É Realizações, 2013.
SONTAG, Susan. Ao mesmo tempo: Ensaios e discursos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
STURDEE, Percy. Bohemianism in Anticoli-Corrado. In: The Scottish Art Review, Glasgow, vol. 1, 1889. Disponível em: https://archive.org/details/scottishartrevie01unse/page/n7/mode/2up. Acesso em: 25 out. 2023.
TARASANTCHI, Ruth Sprung. Pedro Weingärtner (1853-1929): um artista entre o Velho e o Novo Mundo. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2009.
TATE. Naturalism. s.d. Disponível em: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/n/naturalism. Acesso em: 29 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camilla Aquino, Luana Maribele Wedekin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo