Intimacy as political imagination: the folk of Feliciano Centurión’s artworks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616402024e0015

Keywords:

Contemporary art, Textile Art, Paraguayan craftsmanship, Folk culture, Feliciano Centurión

Abstract

On a postmodern scene, where different identities cross each other, it is noticeable the defilement between areas usually seen as opposites. In this context, this research aimed to analyze the place of the Paraguayan Feliciano Centurión’s art work between dichotomies as cult or folk, hegemonic or subaltern, modern or traditional. Thus, designations as Arte Light, Arte Rosa and Arte Guarango were analyzed, since they are results of the Centurión’s bond with the Centro Cultural Ricardo Rojas, which was essential for the artistic scenario in Buenos Aires in the 1990s. This study also aspired to consider the symbolical and political aspects under the artist’s employment of the quotidian and of the textile, where he explores intimacy, femininity, homoeroticism and some Paraguayan textile traditions, as the Ñanduti and the Ao Po’i. Furthermore, this research was based on a bibliography related to the history of art and to the cultural studies, focused on the Latin American context and on the diverse meanings of folk. As a result, based on studies of hybridism, this study indicates Centurión as an amphibious artist, since he strains the canon while residing in multiples categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeanne Drielle Santos Bezerra, Universidade de Brasília

Mestranda em Teoria e História da Arte pelo Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília (ingresso em 2023). Licenciada em Artes Visuais pela mesma instituição (2022). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2846498564977377 . Orcid: https://orcid.org/0009-0002-7110-8150 . E-mail: jeannedrielle@hotmail.com

Emerson Dionisio Gomes de Oliveira, Universidade de Brasília

Doutor em História pela Universidade de Brasília. Docente e pesquisador do Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília. Bolsista de produtividade PQ-2/CNPq

References

BARCHELLO, Selva Margarita Olmedo; BÁEZ, Marcela Fernanda Achinelli; ALFONSO, Dahiana Elizabeth Ayala. Asociatividad en las mujeres tejedoras paraguayas en el distrito de Yataity, Guairá, Paraguay. Revista Internacional de Investigación em Ciencias Sociales, Asunción, v.12, n.1, p. 43-60, 2016. Disponível em: <http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/312>. Acesso em 28 fev. 2022

CANCLINI, Nestor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.

CENTURIÓN, Feliciano. [Série] Familia. 1990. Conjunto de brinquedos de plástico com crochê. Disponível em: <https://www.ceciliabrunsonprojects.com/artists/79-estate-of-feliciano-centurion/works/1153/> Acesso em 20 de novembro de 2024.

CENTURIÓN, Feliciano. Ciervo. 1994. 1 pintura. Disponível em: <https://millan.art/artistas/feliciano-centurion/> Acesso em 20 de novembro de 2024.

CENTURIÓN, Feliciano. Mi casa es mi templo. 1996. 1 bordado. Disponível em: <https://visualaids.org/artists/feliciano-centurion> Acesso em 20 de novembro de 2024.

CENTURIÓN, Feliciano. Que en nuestras almas no entre el terror. 1992. 1 bordado. Disponível em: oficinapalimpsestus.com.br Acesso em 14 de novembro de 2022.

CENTURIÓN, Feliciano. Paraguay imensamente azul. 1991. 1 pintura com bordado. Disponível em: <https://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/inmensamente-azul> Acesso em 20 de novembro de 2024.

CENTURIÓN, Feliciano. Mundo feminino, [s. d.]. São Paulo: 33ª Bienal de Arte de São Paulo, 2018. Áudio. Disponível em: <http://33.bienal.org.br/pt/audioguia-detalhe/5367>. Acesso em: jan. 2022.

DÍAZ, Susana Trindad Ruiz. El ñandutí, reflejo de dos culturas. UltimaHora, 2021. Disponível em: <https://www.ultimahora.com/el-nanduti-reflejo-dos-culturas-n2947836.html> Acesso em fev. 2022.

ESCOBAR, Ticio. “The strongest thread”. In: IGLESIAS LUKIN, A.; MARTA, K. (orgs.). Feliciano Centurión. Nova York, Americas Society, 2020.

FLEITAS, Jasmín Gómez. La ruta del Ao Po’i. La Nación, 2017. Disponível em: <https://www.lanacion.com.py/revista-vos/2017/12/19/la-ruta-del-ao-poi/> Acesso em fev. 2022

GONTIJO, J. C. A pregnância da forma. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 268–279, 2019. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662926>. Acesso em: 8 nov. 2021.

KROCHMALNY, Syd. La Kermesse: arte y política en el Rojas. Revista Caiana, Buenos Aires, v.2, p. 1-15, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11336/28226>. Acesso em 08 nov. 2021.

IGLESIAS LUKIN, A.; MARTA, K. Feliciano Centurión. Nova York, Americas Society, 2020.

LEMUS, Francisco. Arte y vida. Los años noventa en Buenos Aires. Heterotopías, v. 4, n.7, p. 1–25, 2021. Disponível em: <https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/33426>. Acesso em 08 nov. 2021.

LEMUS, Francisco. Feliciano Centurión. Fundación MALBA, [s. d.]. Disponível em: < https://coleccion.malba.org.ar/sin-titulo-8/> Acesso em fev. 2022.

QUÉ es el ao po’i qué los trabajadores públicos paraguayos deberán vestirse con ese tejido los viernes?. Actualidad, 2021. Disponível em: <https://actualidad.rt.com/actualidad/413897-ao-poi-trabajadores-publicos-paraguayos> Acesso em fev. 2022.

ROSA, María Laura. Cuando la intimidad es política: arte y homosexualidad en el Centro Cultural Ricardo Rojas de Buenos Aires durante los años ’90. RELASO: Revista Latina de Sociologia, Vol. 5, p. 135-149, 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.17979/relaso.2015.5.1.1521>. Acesso em 05 nov. 2021.

SERAFINI, Mariana. Ñanduti, as cores do Paraguai. Vermelho, 2016. Disponível em: <https://vermelho.org.br/2016/01/08/nanduti-as-cores-do-paraguai/> Acesso em fev. 2022.

SILVA, Dayse Centurion; ALVES, Gilberto Luiz. O artesanato Ñanduti em Bella Vista Norte, Paraguai. Espaço Ameríndio, V.14, N. 2, p. 141-159, 2020. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/106630>. Acesso em 15 fev. 2022.

SOUZA, Laila Rebeca do Amaral; GIUDICE, Rafael Furlan Lo. Artesanato, o espelho do três-lagoense: folkcomunicação, identidade e resistência. In: Anais do XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste – Intercom. Campo Grande: Intercom, 2015. Disponível em <https://www.portalintercom.org.br/anais/centrooeste2015/lista_area_IJ01.htm> Acesso em fev. 2022.

Published

2025-04-12

How to Cite

BEZERRA, Jeanne Drielle Santos; OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de. Intimacy as political imagination: the folk of Feliciano Centurión’s artworks. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 40, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5965/2175234616402024e0015. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/25048. Acesso em: 13 oct. 2025.