Intimacy as political imagination: the folk of Feliciano Centurión’s artworks
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616402024e0015Keywords:
Contemporary art, Textile Art, Paraguayan craftsmanship, Folk culture, Feliciano CenturiónAbstract
On a postmodern scene, where different identities cross each other, it is noticeable the defilement between areas usually seen as opposites. In this context, this research aimed to analyze the place of the Paraguayan Feliciano Centurión’s art work between dichotomies as cult or folk, hegemonic or subaltern, modern or traditional. Thus, designations as Arte Light, Arte Rosa and Arte Guarango were analyzed, since they are results of the Centurión’s bond with the Centro Cultural Ricardo Rojas, which was essential for the artistic scenario in Buenos Aires in the 1990s. This study also aspired to consider the symbolical and political aspects under the artist’s employment of the quotidian and of the textile, where he explores intimacy, femininity, homoeroticism and some Paraguayan textile traditions, as the Ñanduti and the Ao Po’i. Furthermore, this research was based on a bibliography related to the history of art and to the cultural studies, focused on the Latin American context and on the diverse meanings of folk. As a result, based on studies of hybridism, this study indicates Centurión as an amphibious artist, since he strains the canon while residing in multiples categories.
Downloads
References
BARCHELLO, Selva Margarita Olmedo; BÁEZ, Marcela Fernanda Achinelli; ALFONSO, Dahiana Elizabeth Ayala. Asociatividad en las mujeres tejedoras paraguayas en el distrito de Yataity, Guairá, Paraguay. Revista Internacional de Investigación em Ciencias Sociales, Asunción, v.12, n.1, p. 43-60, 2016. Disponível em: <http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/312>. Acesso em 28 fev. 2022
CANCLINI, Nestor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.
CENTURIÓN, Feliciano. [Série] Familia. 1990. Conjunto de brinquedos de plástico com crochê. Disponível em: <https://www.ceciliabrunsonprojects.com/artists/79-estate-of-feliciano-centurion/works/1153/> Acesso em 20 de novembro de 2024.
CENTURIÓN, Feliciano. Ciervo. 1994. 1 pintura. Disponível em: <https://millan.art/artistas/feliciano-centurion/> Acesso em 20 de novembro de 2024.
CENTURIÓN, Feliciano. Mi casa es mi templo. 1996. 1 bordado. Disponível em: <https://visualaids.org/artists/feliciano-centurion> Acesso em 20 de novembro de 2024.
CENTURIÓN, Feliciano. Que en nuestras almas no entre el terror. 1992. 1 bordado. Disponível em: oficinapalimpsestus.com.br Acesso em 14 de novembro de 2022.
CENTURIÓN, Feliciano. Paraguay imensamente azul. 1991. 1 pintura com bordado. Disponível em: <https://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/inmensamente-azul> Acesso em 20 de novembro de 2024.
CENTURIÓN, Feliciano. Mundo feminino, [s. d.]. São Paulo: 33ª Bienal de Arte de São Paulo, 2018. Áudio. Disponível em: <http://33.bienal.org.br/pt/audioguia-detalhe/5367>. Acesso em: jan. 2022.
DÍAZ, Susana Trindad Ruiz. El ñandutí, reflejo de dos culturas. UltimaHora, 2021. Disponível em: <https://www.ultimahora.com/el-nanduti-reflejo-dos-culturas-n2947836.html> Acesso em fev. 2022.
ESCOBAR, Ticio. “The strongest thread”. In: IGLESIAS LUKIN, A.; MARTA, K. (orgs.). Feliciano Centurión. Nova York, Americas Society, 2020.
FLEITAS, Jasmín Gómez. La ruta del Ao Po’i. La Nación, 2017. Disponível em: <https://www.lanacion.com.py/revista-vos/2017/12/19/la-ruta-del-ao-poi/> Acesso em fev. 2022
GONTIJO, J. C. A pregnância da forma. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 268–279, 2019. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662926>. Acesso em: 8 nov. 2021.
KROCHMALNY, Syd. La Kermesse: arte y política en el Rojas. Revista Caiana, Buenos Aires, v.2, p. 1-15, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11336/28226>. Acesso em 08 nov. 2021.
IGLESIAS LUKIN, A.; MARTA, K. Feliciano Centurión. Nova York, Americas Society, 2020.
LEMUS, Francisco. Arte y vida. Los años noventa en Buenos Aires. Heterotopías, v. 4, n.7, p. 1–25, 2021. Disponível em: <https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/33426>. Acesso em 08 nov. 2021.
LEMUS, Francisco. Feliciano Centurión. Fundación MALBA, [s. d.]. Disponível em: < https://coleccion.malba.org.ar/sin-titulo-8/> Acesso em fev. 2022.
QUÉ es el ao po’i qué los trabajadores públicos paraguayos deberán vestirse con ese tejido los viernes?. Actualidad, 2021. Disponível em: <https://actualidad.rt.com/actualidad/413897-ao-poi-trabajadores-publicos-paraguayos> Acesso em fev. 2022.
ROSA, María Laura. Cuando la intimidad es política: arte y homosexualidad en el Centro Cultural Ricardo Rojas de Buenos Aires durante los años ’90. RELASO: Revista Latina de Sociologia, Vol. 5, p. 135-149, 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.17979/relaso.2015.5.1.1521>. Acesso em 05 nov. 2021.
SERAFINI, Mariana. Ñanduti, as cores do Paraguai. Vermelho, 2016. Disponível em: <https://vermelho.org.br/2016/01/08/nanduti-as-cores-do-paraguai/> Acesso em fev. 2022.
SILVA, Dayse Centurion; ALVES, Gilberto Luiz. O artesanato Ñanduti em Bella Vista Norte, Paraguai. Espaço Ameríndio, V.14, N. 2, p. 141-159, 2020. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/106630>. Acesso em 15 fev. 2022.
SOUZA, Laila Rebeca do Amaral; GIUDICE, Rafael Furlan Lo. Artesanato, o espelho do três-lagoense: folkcomunicação, identidade e resistência. In: Anais do XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste – Intercom. Campo Grande: Intercom, 2015. Disponível em <https://www.portalintercom.org.br/anais/centrooeste2015/lista_area_IJ01.htm> Acesso em fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jeanne Drielle Santos Bezerra, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo