KIRA’S JUSTICE: REPRESENTATIONS OF JUSTICE IN THE ANIME DEATH NOTE ANIME FROM AUDIOVISION’S THEORY

Authors

  • Amanda Muniz Oliveira UFSC
  • Rodolpho Alexandre Santos Melo Bastos UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234608162016035

Keywords:

audiovision , Death Note , justice

Abstract

The Japanese animations, also known as anime, are popular audiovi- sual productions in the West, especially in Brazil. Created for public of different ages and addressing various topics, ani- mes become interesting research sour- ces to understand discourses and re- presentations conveyed socially. In this sense, this article aims to analyze how an ideal of justice is represented in the Death Note anime (from the character Light Yagami) that has an engaging plot about questions as murder and revenge. Thus, since the junction between image and sound is crucial for the purposes of impact on the anime audience, we will use the theory of audiovision proposed by Michel Chion, in order to demonstrate how these elements generate meanings together, in order to supplementing sen- ses and directing the perception of the spectators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Muniz Oliveira, UFSC

Doutoranda em Direito pelo Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Santa Catarina – PPGD/UFSC. Mestra em Direito pelo PPGD/UFSC. Bacharela em Direito pelas Faculdades Santo Agostinho de Montes Claros - MG – FADISA. Pesquisadora do Núcleo de Estudos Conhecer Direito – NECODI (UFSC/CNPq), coordenado pelo Prof. Horácio Wanderlei Rodrigues. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Modelagem e Compreensão de Sistemas Sociais: Direito, Estado, Sociedade e Política (UFSC/CNPq), coordenado pela Profa. Grazielly Alessandra Baggenstoss. Pesquisadora do Grupo de Extensão Direito das Mulheres (CCJ/UFSC) coordenado pela Profa. Grazielly Alessandra Baggenstoss. Membro do Núcleo de História e Rock – NEHROCK (CFH/UFSC), coordenado pelo Prof. Márcio Voigt. Bolsista CAPES. 

Rodolpho Alexandre Santos Melo Bastos, UFSC

Doutorando em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Santa Catarina – PPGH/UFSC. Mestre em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES. Pós-graduado em Filosofia pela UNIMONTES. Historiador pela UNIMONTES. Membro do Núcleo Interdisciplinar de Estudos Medievais – Meridianum (UFSC/CNPq), coordenado pela Profa. Aline Dias da Silveira. E-mail: rodoxbastos@gmail.com.

References

CHION, Michel. La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Buenos Aires: Paidós 1993.

Death Note (Desu nôto). Japón: Mad House / D.N. Dream Partners / NTV / Shueisa / Video Audio Project. 2006.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In JODELET, Denise (org). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2002. p. 17-44.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: Edusc, 2001.

SCHMALTZ NETO, Genis Frederico. Paixões e traços míticos no discurso do animê: uma análise em Death Note. Dissertação. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás. Goiânia. 2013.

YAMAMOTO, Lilian. A literatura de cárcere em defesa de um condenado à pena de morte no Japão - Lágrimas da Ignorância, de Norio Nagayama. In: ANAMORPHOSIS - Revista Internacional de Direito e Literatura v. 1, n. 2, julho-dezembro 2015. P. 263- 179.

Published

2016-10-10

How to Cite

OLIVEIRA, Amanda Muniz; BASTOS, Rodolpho Alexandre Santos Melo. KIRA’S JUSTICE: REPRESENTATIONS OF JUSTICE IN THE ANIME DEATH NOTE ANIME FROM AUDIOVISION’S THEORY. Palíndromo, Florianópolis, v. 8, n. 16, p. 035–050, 2016. DOI: 10.5965/2175234608162016035. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/8108. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta