Catharsis and art education

Authors

  • Priscila de Souza Chisté Instituto Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607142015045

Keywords:

art, catharsis, education

Abstract

The catharsis is considered by many scholars as an “effect” tied to a process which leads to awareness. From this premise, the article on the screen want to revisit the concept of Catharsis from Aristotle, Vygotsky, Jauss and, in parti- cular, Georg Lukács. Search approach the ideas of Lukács, related to catharsis, the field of education, in particular the teaching of art, both at school and in the exhibition space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila de Souza Chisté, Instituto Federal do Espírito Santo

Professora do Instituto Federal do Espírito Santo, atua no PROEJA e nos mestrados em Educação e Matemática, em Letras e em Humanidades.

References

ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. Lisboa: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1992.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: dos anos 80 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.

. Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1997.

(Org.). Inquietações e mudanças do ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002a.

BARBOSA. Tereza Virgínia Ribeiro. A Kátharsis trágica: uma entrega consciente ao desconhecido. In: DUARTE, Rodrigo; FIGUEIREDO, Virgínea; FREITAS Verlaine; KAN- GUSSU, Imaculada (Org.). Kátharsis: reflexão sobre um conceito estético. Belo Hori- zonte: C/Arte, 2002b. p. 28-41.

DUAYER, Juarez Torrez. Lukács e a arquitetura. 2003. Tese (Doutorado em Filosofia e Ciências Humanas) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

DUARTE, Newton. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. Cam- pinas: Autores Associados, 1996.

FOERSTE, Erineu. Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez, 2005.

FOERSTE, Gerda Margit Schütz. Leitura de imagens: um desafio à educação contem- porânea. Vitória: EDUFES, 2004.

FONTANA, Roseli A. Cação. Mediação pedagógica na sala de aula. Campinas: S.P: Autores Associados, 2005.

FRANZ. Terezinha Suely. Educação para uma compreensão crítica da arte. Santa Ca- tarina: Letras Contemporâneas, 2003.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Entre cenografias: o museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/FAPESP, 2004.

HELLER, Agnes. Sociologia de la vida cotidiana. Barcelona: Península, 1977.

JAUSS, Hans Robert. O Prazer estético e as experiências fundamentais da poiésis, aisthésis e kathársis. In: LIMA, Luis Costa (Org.). A literatura e o leitor. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979a. p. 63-132.

. A estética da recepção: colocações gerais. In: LIMA, Luis Costa (Org.). A lite- ratura e o leitor. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979b. p. 43-62.

KONDER, Leandro. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 1998.

LEÓNTIEV, Alexei Nikolaevich. Artículo de introduccíon sobre la labor creadora de L.

S. Vygotski. In: VYGOTSKI, Lev Semenovith. Obras escogidas I. Madri: Visor, 1997. p. 419-450.

LUKÁCS, Georg. Estética 1-La peculiaridad de lo estético. Barcelona: Ediciones Gri- jaldo, 1966.

. Estética 1-La peculiaridad de lo estético, 4 vol., Barcelona: Ediciones Grijal- do, 1982.

MARCUSE, Herbert. A Ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.

PILLAR, Ana Alice Dutra. A educação do olhar no ensino da arte. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999.

PUENTE, Fernando Rey. A khátarsis em Platão e Aristóteles. In: DUARTE, Rodrigo; FIGUEIREDO, Virgínea; FREITAS Verlaine; KANGUSSU, Imaculada (Org.). Kátharsis: re- flexão sobre um conceito estético. Belo Horizonte: C/Arte, 2002. p. 10- 27.

REGO, Pedro Costa. Immanuel Kant e o problema da universalidade do belo. In: SE- MINÁRIO INTERNACIONAL ARTE NO PENSAMENTO, 1., Vitória, 2006. Anais eletrôni-

cos. Disponível em: <http://arte.artenopensamento.org.br/pdf/immanuel_kant_uni- versalidade_do_belo.p df>. Acesso em: 20 abr. 2006.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1991.

VEER, René Van Der; VALSINER, Jaan. Vygotsky: uma síntese. São Paulo: Loyola, 1996.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZILBERMAN. Regina. Estética da recepção e a história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

Published

2015-12-18

How to Cite

CHISTÉ, Priscila de Souza. Catharsis and art education. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 14, p. 045–063, 2015. DOI: 10.5965/2175234607142015045. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6821. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta