The Trans Aesthetics Praxis: graphic development and the sensitive knowledge in a shelter for minor-age children
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234607132015083Keywords:
education , sensitive knowledge , trans aesthetic , graphic developmentAbstract
This study comes from a micro inter- vention in a shelter for minor-age children in Rio Grande / RS. The proposal provides a link between teaching, research and ex- tension through a drawing workshop with children and youth, totaling ten partici- pants. The general objective was to engen- der an aesthetic trans praxis and, through this, to promote the graphic development and the exercise of a sensitive knowledge in the pedagogical practice and research. The subject in question expounded on how to boost a praxis that enables the aesthetic trans movement and examined which sen- sitive knowledge emerge in the process. Authors like João Franscisco Duarte Jr. and Cleusa Peralta-Castell contributed to this research on graphics and Aesthetic Educa- tion. We verified an increase on the graph- ical perception, as well as an improvement concerning pedagogical practice and the aesthetic experience produced through art education. We understand that this teaching is able to transdisciplinary integrate ways of being, living and learning in contemporary times.
Downloads
References
ASSMANN, H. Reencantar a Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BECKER, F. Ensino e pesquisa: qual a relação? In.: BECKER, F.; MARQUES, T. B. I. (org). Ser professor é ser pesquisador. 2ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.
BRANDÃO, C. R. O Que é Educação. São Paulo. Brasiliense, 1991. COSTA, C. Educação, Imagem e Mídias. São Paulo: Cortez, 2013.
DUARTE Jr., J. F. O sentido dos sentidos: a educação do sensível. Curitiba, PR: Criar edições Ltda, 2004.
______. Fundamentos estéticos da educação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2008.
______. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas, SP: Papirus, 2010.
ESTEVEZ, P. R. O belo. Rio Grande; Edgraf FURG, 2000.
ESPERANÇA, J. A.; DIAS, C. M. S. Mídia televisiva e culturas das infâncias: entretenimen- to e propaganda transformando as concepções e os modos de ser criança. UNIrevista
- Vol. 1, n° 2, 2006.
FISHER, R. M. B. Televisão & Educação: fruir e pensar a TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUATTARI, F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 1999. (Coleção Questões da Nossa Época; v. 71).
NICOLESCU, B. O manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Trion, 1999.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-inter- venção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010.
PERALTA-CASTELL, C. Pela linha do tempo do desenho infantil: um caminho trans es- tético para o currículo integrado. Rio Grande: FURG, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cláudio Tarouco de Azevedo, Ana Carolina Sampaio Zdradek, Luciano Soares Lima, Carlos Gesley, Renata Lopes Sopeña, Violeta Isoldi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo