From painting to play: Bosch Adventure Game
Keywords:
museum , art , vidio game , play, BoschAbstract
This paper is about the Bosch Ad- venture Game produced by Boijmans Mu- seum (Rotterdam) and developed by V2_ Lab for the exhibition Hieronymus Bosch 1450-1516: Only Opportunity to See So Many Works Together. It presents a read- ing (Roland Barthes) of the interface (Lev Manovich) of the videogame, specifically, of the concept, the gameplay, the narra- tive and the Bosch’s works incorporated: The Seven Vital Sins and The Pedlar. At the end, this paper defines the videogame as a supplement of Bosch’s works and a fruition device outside of the frames of the paintings.
Downloads
References
ALMEIDA, A. M. O contexto do visitante na experiência museal: semelhanças e di- ferenças entre museus de ciência e de arte. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, vol.12, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0104- 59702005000400003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 3 dez. 2005.
BAHIA, A. B. Jogando arte na Web: educação em museus virtuais. Tese de Douto- rado em Educação, UFSC, Florianópolis, 2008. 400f.
BARTHES, R. Inéditos: imagem e moda. São Paulo: Martins fontes, 2005.
___________. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fron- teira, 1990.
___________. O prazer do texto. 4a ed. São Paulo: Perspectiva, 1996.
___________. O rumor da língua. 2a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. BEENKER, Erik. The Collection. Roterdãn: Museum Boijmans Van Beuningen, 2005.
BOSCH UNIVERSE (portal criado junto com Bosch Adventure Game, trazendo textos historiográficos escritos sob supervisão de Adrie Luysterburg, responsável pelo Arquivo Histórico Municipal de Hertogenbosch). Disponível em: <http://www.boschu- niverse.org>. Acesso: 10 nov. 2008. (atualmente indisponível)
BOSCH ADVENTURE GAME. Disponível em: <http://www.boschuniverse.org>.
Acesso: 10 nov. 2001. (atualmente indisponível)
CHAGAS, M. Apresentação. In: . Revista do Patrimônio Histórico e Artísti- co Nacional - Museus: Antropofagia da memória e do patrimônio, Brasília, n. 31, 2005.
MANOVICH, L. El lenguaje de los nuevos médios de comunicación: la imagen em la era digital. Buenos Aires: Paidós, 2006.
___________. Espaço navegável. Revista de Comunicação e Linguagens (Universi- dade Nova de Lisboa), Lisboa: Relógio D’ Água editores, vol. 34/35, jun. 2005.
MOXEY, Keith. Teoria, prática y persuasión: estudios sobre historia del arte. Barce- lona: Serbal, 2004.
MURRAY, J. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: UNESP e Itaú Cultural, 2003.
MUSEO NACIONAL DEL PRADO. Disponível em: <http://www.museodelprado. es>. Acesso: 07 jun. 2008.
MUSEO THYSSEN-BORNEMISZA. Guido contra el señor de lãs sombras. Disponível em: <http://www.educathyssen. org/pequenothyssen/thyssen.swf>. Acesso: 05 jun. 2008.
MUSEUM BOIJMANS VAN BEUNINGEN. Collectie online. Disponível em: http:// collectie.boijmans.nl. Acesso: 19 jun. 2014.
NIGTEN, A. Bosch Adventure Game (conferência assistida em simpósio). Emoção Art.ficial, Fundação Itaú Cultural, São Paulo, 13 ago. 2002.
SAAVEDRA, A.; BENAVENTE, R. El império de las emociones. Revista Patrimônio Cultural, n. 37, ano 10, 2005. Disponível em: <http://www.dibam.cl/patrimonio_cultu-ral/patrimonio_museo /art_imperio.htm>. Acesso: 25 set. 2006.
SALGUEIRO, V. Grand Tour: uma contribuição à história do viajar por prazer e por amor à cultura. Revista brasileira de história, São Paulo, v. 22, n 44, 2002.
URBINA, José Antonio. El Prado. 2ª. Edição. Vitoria-Gasteiz: Sacal Book, 1993. V2_ARCHIVE. Jheronimus Bosch internet game. Disponível em:
mework.v2.nl /archive/archive/node/work/default.xslt/nodenr-124875>. Acesso: 15 ago. 2006.
WILL, C. Entrevista concedida a Ana Beatriz Bahia no Museu Boijmans Van Beu- ningen, de Roterdã, em 27 nov. 2006. Notas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Ana Beatriz Bahia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo