The Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art: an exhibition space, a space for struggle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0012

Keywords:

Jaider Esbell, contemporary indigenous art, art gallery, exhibition space

Abstract

This article seeks to discuss the role of the Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art, one of the only exhibition spaces in Roraima, in the context of attacks on the Indigenous population and their resistance organizations. This endeavor utilized bibliographical research that began with an interlocution between theories investigating South American capitalism in general and Brazilian capitalism in particular. The emergence of public exhibition spaces—museums—in Europe by the bourgeoisie and their near-nonexistence in the state of Roraima, for an understanding of the broader relationship between exhibition spaces in a peripheral Brazilian state and the attacks suffered by Indigenous peoples in Roraima. Along with this, through the writings of the gallery's creator, we seek to understand this exhibition space within the historical-social context of affirmation and resistance of Indigenous peoples in northern Brazil. We conclude that the Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art, more than just an exhibition space, is a space for collective struggle, denunciation, and proclamation of these peoples.

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Author Biographies

Vinicius Luge Oliveira, Universidade Federal de Roraima

É bacharel e licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria e Mestre em Educação pela mesma instituição, doutor em Artes Visuais pelo programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina. É Professor Associado 1, do curso de Artes Visuais da Universidade Federal de Roraima. Participa dos Grupos de Pesquisa Cruviana vinculado à UFRR, ao GEPOC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Ontologia Crítica, vinculado à UFSC e participa do Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados entre Brasil e Argentina (OFPEA/BRARG).

Ivete Souza da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) lotada no Departamento de Metodologia de Ensino (DMEN), atuando na Área da Educação Infantil. É formada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2008). Mestre em Educação (2010) e Doutora em Educação (2013) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UFSM. Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - PPGE/UFSC (2020). Suas pesquisas na UFRR foram desenvolvidas no campo da Educação Intercultural, Ensino da Arte, Antropofagia Cultural Brasileira e Bordados. Participa do Grupo de Pesquisa CRUVIANA: Educação, Arte e Intercultura (CNPq-UFRR) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Freireanas (CNPq-UNIFESP).

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Published

2025-10-28

How to Cite

OLIVEIRA, Vinicius Luge; SILVA, Ivete Souza da. The Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art: an exhibition space, a space for struggle. Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 42, p. 1–22, 2025. DOI: 10.5965/2175234617422025e0012. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/27239. Acesso em: 1 nov. 2025.