The Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art: an exhibition space, a space for struggle
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234617422025e0012Keywords:
Jaider Esbell, contemporary indigenous art, art gallery, exhibition spaceAbstract
This article seeks to discuss the role of the Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art, one of the only exhibition spaces in Roraima, in the context of attacks on the Indigenous population and their resistance organizations. This endeavor utilized bibliographical research that began with an interlocution between theories investigating South American capitalism in general and Brazilian capitalism in particular. The emergence of public exhibition spaces—museums—in Europe by the bourgeoisie and their near-nonexistence in the state of Roraima, for an understanding of the broader relationship between exhibition spaces in a peripheral Brazilian state and the attacks suffered by Indigenous peoples in Roraima. Along with this, through the writings of the gallery's creator, we seek to understand this exhibition space within the historical-social context of affirmation and resistance of Indigenous peoples in northern Brazil. We conclude that the Jaider Esbell Gallery of Contemporary Indigenous Art, more than just an exhibition space, is a space for collective struggle, denunciation, and proclamation of these peoples.
Downloads
References
BERBERT, Paula. Pedagogias da Transformação. In: Catálogo da Exposição MOQUÉM_SURARÎ: ARTE INDÍGENA CONTEMPORÂNEA. Ministério do Turismo, Secretaria Especial da Cultura e Governo do Estado de São Paulo, por meio da Secretaria de Cultura e Economia Criativa, Fundação Bienal de São Paulo e Museu de Arte Moderna de São Paulo. 2021.
COMISSÃO NACIONAL DA VERDADE. Relatório: Textos Temáticos. Brasília: CNV, 2014.
ESBELL, Jaider. A década da Arte indígena contemporânea. Daiara Tukano, na Rádio Yandê, conversa com Jaider Esbell, Denilson Baniwa e Naine Terena. 1 vídeo (1h 5min), realizada em 20 de abril de 2020. Disponível em <https://www.facebook.com/jornalistaslivres/videos/2607154026272045 >. Acesso em 12 fev.2021.
ESBELL, Jaider. Eu sonho em ter um grande caminhão para colocar todo mundo dentro e passar um mês numa aldeia, um mês na outra, para construir essa cultura coletiva. MUNDO AMAZÓNICO 5, 2014.
ESBELL, Jaider. Índios: identidades, artes, mídias e Conjunturas. Dossiê Revista Em Tese, Belo Horizente, v 22, n 2. Maio-Agos. 2016.
ESBELL, Jaider. Exposição EPU-TÎTO – Artes e indígenas hoje – Textos da curadoria. Site do artista, 2017. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2017/06/02/exposicao-epu-tito-artes-e-indigenas-hoje-textos-da-curadoria-3/. Acessado em: 24 de abril de 2025
ESBELL, Jaider. O’Ma’Kon – bicharada – reunião de bichos. In: Catálogo da Exposição MOQUÉM_SURARÎ: ARTE INDÍGENA CONTEMPORÂNEA. Ministério do Turismo, Secretaria Especial da Cultura e Governo do Estado de São Paulo, por meio da Secretaria de Cultura e Economia Criativa, Fundação Bienal de São Paulo e Museu de Arte Moderna de São Paulo. 2021.
ESBELL, Jaider. (Recado para quem vem buscando "dar espaço" para a arte indígena contemporânea, e para a figura do artista indígena: toda). Página de Facebook publicada em 24 de novembro de 2019. Recuperada em 24 de Abril de 2025. https://www.facebook.com/jaider.esbell?locale=pt_BR
HADJINICOLOU, N. História da arte e luta de classes. São Paulo: PalavraPalavra, 2024.
FUNAI. Povos Isolados. In.: https://www.gov.br/funai/pt-br/atuacao/povos-indigenas/povos-indigenas-isolados-e-de-recente-contato-2/povos-isolados-1. Acessado em: 14/03/2025.
MARINI, Ruy Mauro. Subdesenvolvimento e revolução. Florianópolis: Insular, 2017.
OLIVEIRA, V. L.. Quem leciona artes? A precária e desigual contratação de licenciados em alguma linguagem de artes como o típico da situação brasileira. European Review of Artistic Studies, v. 15, p. 1-16, 2024.
PANCORBO, A. Breve História do Museu de Prado. In.: O guia do Prado: Museu Nacional do Prado. Madrid: 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vinicius Luge Oliveira, Ivete Souza da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo