Institutionalization of the feminine art: case study between Leonardo da Vinci's the last supper and Elvira Freitas Lira's artwork

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617412025e0005

Keywords:

Art, Feminism, Legitimization, Resignification

Abstract

This article addresses the nuances of the institutionalization of contemporary art, in order to report the perpetuation of an unified and white-patriarchal art history, as well as to demonstrate the decentralization of legitimizing means in the instant information and repro-duction era, based on the case study on the episode of veto by Correios Cultural Center on the artwork And sometimes it almost seems that I’m not using that crown of thorns (own translation), a reinterpretation of The Last Supper by Leonardo da Vinci, by Elvira Freitas Lira, who subverts the mythical image of the scene. It also seeks to inquire, through bibliographic and iconographic research and deep observation on a particular reading, the pictorial and conceptual elements and your distinctions of the beautiful, based on the comparison be-tween the renaissance and contempo-rary painting, which could have unset-tled the moral structures of the said art institution. It’s possible to attest, based on the presented studies, that holders of power, social and economic, aim to remain at the top of the hierarchy pyr-amid, deploying censorship for those who report them and even taking pos-session of plural speeches to their own benefit. Furthermore, it deduces that the Internet becomes a contemporary and democratic legitimizing mean, cast-ing doubt on the hierarchic structures.

Downloads

References

APÓS censurar releitura da Última Ceia, Centro Cultural Correios volta atrás e exibirá a obra; entenda. O Globo, Rio de Janeiro, 07 ago. 2024. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rio/noticia/2024/08/07/qual-o-problema-que-tem-na-minha-versao-questiona-artista-que-teve-obra-inspirada-na-santa-ceia-vetada-no-centro-cultural-correios.ghtml. Acesso em: 10 nov. 2024.

BASTILLE. Eve & Paradise Lost. South London: Best Laid Plans Record, 2024. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/0c3VjNgGU2wOidmg71UsdC?si=7ba9927ded9546b3. Acesso em: 24 nov. 2024.

BERGER, John. Modos de ver. Tradução de Hugo Mader. São Paulo: Fósforo, 2022.

BÍBLIA SAGRADA. Tradução da Nova Versão Internacional (NVI). São Paulo: Editora Vida Nova, 2012.

CASTRO, Carol. Os segredos de “A Última Ceia”. Super Interessante, [s.l.], [20–]. Disponível em: https://super.abril.com.br/especiais/os-segredos-de-a-ultima-ceia. Acesso em: 26 nov. 2024.

COSTA, Iris. Artista pernambucana desabafa sobre censura a releitura da Santa Ceia em exposição: 'Vetada por ser uma mulher ou gênero não definido no centro'. G1, Pernambuco, 07 ago. 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/pe/pernambuco/noticia/2024/08/07/artista-pernambucana-desabafa-sobre-censura-a-releitura-da-santa-ceia-em-exposicao-no-rj-vetada-pelo-fato-de-ser-uma-mulher-ou-um-genero-nao-definido-no-centro.ghtml. Acesso em: 10 nov. 2024.

DANTO, Arthur. O abuso da beleza: a estética e o conceito de arte. Tradução de Pedro Süssekind. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Coletivo Periferia, 2003. p. 12.

FLORENCE AND THE MACHINE. Choreomania. Londres: Polydor Records, 2022. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/7xdHw4C522RbsxHL9KD9L6?si=f764a97065d54091. Acesso em: 28 nov. 2024.

GOMES, Danilo H. Características dos Discípulos de Jesus: As 12 Personalidades. Danilo H. Gomes, [s.l.], [20–]. Disponível em: https://danilohgomes.com/post/os-12-discipulos-de-jesus-e-suas-interessantes-personalidades/. Acesso em: 25 nov. 2024.

GOMPERTZ, Will. Fonte, 1917. In: _________. Isso é arte?: 150 anos de arte arte moderna do impressionismo até hoje. 1ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. p. 19-28.

HARRIS, Beth; ZUCKER, Steven. Leonardo and the Last Supper (renewed!). YouTube, 31 mai. 2022. 6min40s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XCg7o4onjxs. Acesso em: 09 out. 2024.

INSTITUTO PIPA. Elvira Freitas Lira. Disponível em: https://www.premiopipa.com/elvira-freitas-lira/. Acesso em: 11 out. 2024.

LIRA, Elvira Freitas. Há mais o menos um mês eu tive a notícia de que meu quadro “E às vezes quase parece que não estou usando aquela coroa de espinhos”, (mais uma das milhares de representações existentes do quadro a última ceia, de Leonardo da Vinci) foi excluído, ou proibido de participar, da exposição na qual ele faria parte, com a justificativa de “preservar a imagem da instituição”. [...]. [s.l.], 27 jul. 2024. Instagram: @elvirafreitaslira. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C98bqpouw5h/?igsh=MTZ0b2l4eTQwNm1qdg==. Acesso em: 11 out. 2024.

MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. 1. ed. Espanha: Catedra Ediciones, 2003.

PEDRETTI, Carlo; et. al. A pintura. In: Atlas ilustrado de Leonardo da Vinci: Arte e ciência. Tradução de Cristina García Ríos. Portugal: Girassol Edições, 2005. p. 40-58.

PEQUENO, Marconi. O belo, o sublime e a formação do juízo estético em Kant. Cartema, Paraíba, n. 4, 2015.

PIEPER, Josef. A filosofia e o mundo do trabalho. In: PIEPER, Josef. Que é filosofar? Tradução de Francisco de Ambrosis Pinheiro Machado. São Paulo: Edições Loyola, 2007. p. 7-21.

SOUSA, Richard Perassi Luiz de. A institucionalização do fenômeno artístico. Anpap, Florianópolis, 2008.

Published

2025-06-06

How to Cite

ANDRADE, Victoria Teixeira; SUSIGAN, Cristina. Institutionalization of the feminine art: case study between Leonardo da Vinci’s the last supper and Elvira Freitas Lira’s artwork . Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 41, p. 1–38, 2025. DOI: 10.5965/2175234617412025e0005. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/26588. Acesso em: 29 jul. 2025.