Fire, destruction and creation: the art of Anselm Kiefer and the philosophy of Andrea Emo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616392024e0010

Keywords:

Anselm Kiefer, Andrea Emo, Iconoclasm, art and nature

Abstract

Based on an environmental issue about the problem of forest fires in Brazil, this paper deals with the correlation between destruction and regeneration in nature and art. Taking into account tragedies caused by fire that have ruined historical and artistic heritage over time, I will analyze the affinities between an artist and a philosopher. On one side is Anselm Kiefer, with emphasis on the paintings he produced for an exhibition at the Palazzo Ducale in Venice, a place affected by a major fire in 1577; on the other, the thought of Andrea Emo, a recently rediscovered author. As will be demonstrated, the notion that images are born from iconoclastic gestures arises here as a central part of a program in which destruction and creation merge and manifest themselves everywhere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALZAC, Honoré de. Le chef d’œuvre inconnu. In: Œuvres illustrées de Balzac. Paris: MM. Marescq / J. Bry Ainé, 1851.

BELLI, Gabriella; SIRÉN, Janne (a cura di). Anselm Kiefer. Palazzo Ducale Venezia. Questi scritti, quando verranno bruciati, daranno finalmente un po’ di luce (Andrea Emo). Venezia: Marsilio, 2022.

BRANDI, Cesare. Teoria da restauração. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.

DVOŘÁK, Max. Catecismo da preservação de monumentos. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.

EMO, Andrea. Aforismi per vivere. Tutte le parole non dette si ricordano di noi. Milano-Udine: Mimesis, 2007.

EMO, Andrea. Il dio negativo. Scritti teoretici (1925-1981). Venezia: Marsilio, 1989.

EMO, Andrea. In principio era l’immagine. Firenze / Milano: Giunti / Bompiani, 2019. E-book.

EMO, Andrea. Supremazia e maledizione. Diario filosofico 1973. Milano: Raffaello Cortina, 1998.

GAMBONI, Dario. The destruction of art. Iconoclasm and vandalism since the French Revolution. London: Reaktion Books, 2018.

KIEFER, Anselm. L’arte sopravvivrà alle sue rovine. Milano: Feltrinelli, 2018. E-book.

KIEFER, Anselm. L’art survivra à ses ruines. Nouvelle édition [en ligne]. Paris: Collège de France, 2011. Disponível em http://books.openedition.org/cdf/386, acesso em 29 jan. 2024.

LEONEL, Mauro. O uso do fogo: o manejo indígena e a piromania da monocultura. Estudos Avançados, v. 14, n. 40, p. 231-250, 2000.

LOBATO, Monteiro. Urupês. São Paulo: Globo, 2007.

MEGGERS, Betty J. Amazônia: a ilusão de um paraíso. Belo Horizonte / São Paulo: Itatiaia / Edusp, 1987.

RAGAZZI, Alexandre. O limite da pintura ou onde estão os tempos sombrios. In: Anais do 41º Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte: Arte em tempos sombrios. São Paulo: CBHA, 2022, p. 397-406.

RIBEIRO, Berta G. Os índios das águas pretas: modo de produção e equipamento produtivo. São Paulo: Companhia das Letras / Edusp, 1995.

RIDOLFI, Carlo. Delle maraviglie dell’arte, overo delle vite degl’illustri pittori Veneti e dello Stato. 2v. Venetia: Gio. Battista Sgava, 1648.

RIEGL, Alois. O culto moderno dos monumentos. A sua essência e a sua origem. São Paulo: Perspectiva, 2014.

SELLARS, John. Stoicism. Berkeley / Los Angeles: University of California Press, 2006.

VIOLLET-LE-DUC, Eugène. Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle. T. VIII. Paris: Morel, 1866.

Published

2024-09-12

How to Cite

RAGAZZI, Alexandre. Fire, destruction and creation: the art of Anselm Kiefer and the philosophy of Andrea Emo. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 39, p. 1–33, 2024. DOI: 10.5965/2175234616392024e0010. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/25254. Acesso em: 3 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática