Memetizing in class: memes, image reading and the challenges of contemporary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0005

Keywords:

cultural studies, visual culture, teacher training, education

Abstract

This article aims to investigate the ped-agogical potential of memes in school contexts and debate the contemporary challenges of teaching how to read visual languages. To develop it, a bibliographical research was carried out, based on Cultur-al Studies and Visual Culture Studies, and whose development was divided into two topics. In the first, there was a debate about images as (trans)formers of identities, in-cluding in classrooms. In the second, we contextualize, historically and visually, the creation of memes and thematize the ways in which this artifact of visual culture has been inserted in classrooms, as a teaching resource. In the considerations, we reflect on the expectations and realities of access to technology in contemporary educational spaces, articulating research carried out at different historical moments.

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Author Biographies

João Paulo Baliscei, State University of Maringá

<span>Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI. Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades.

Maria Fernanda Serrilho de Abreu Paulino, State University of Maringá

Graduanda em Artes Visuais, pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Integrante do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI e realiza pesquisas sobre Educação, Estudos Culturais, Cultura Visual e Memes. Foi bolsista de PIBIC na pesquisa: “Vai virar meme”: A cultura visual contemporânea dos memes em articulação com as (trans)formações identitárias dos sujeitos escolares.

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Published

2024-03-15

How to Cite

BALISCEI, João Paulo; PAULINO, Maria Fernanda Serrilho de Abreu. Memetizing in class: memes, image reading and the challenges of contemporary education. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 38, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5965/2175234616382024e0005. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24471. Acesso em: 19 dec. 2024.