Media-visual literacy: establishing some conceptions and intentions around the term and practice allied to photographic language
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0004Keywords:
education, human rights, photography, mediaAbstract
Individuals, despite being visually and mediatically involved with their reality, know little about the breadth of the communicative and political power of these productions. We note, therefore, the emergence of other literacies within the scope of commitments of contemporary school education. That said, we aim, for this article, to make an incursion on the epistemological bases that elucidate what we understand by a Media-Visual Literacy in the school territory, appropriating, for that, the theoretical-conceptual perspectives of the compositions: Communication/Education, Cultural Studies and Human Rights. This is, therefore, a theoretical-reflective study, characterized, methodologically, as qualitative, documental and bibliographical. In conclusion, this intellective lineage points out that a school willing to take media as an object of its study is a school that alphabetizes individuals to question not only the truths formatted in words, but also the maxims, which, disguised as images, circulate amicably through the society under the prism of being incontestable representations of the “real”.
Downloads
References
ACHUTTI, Luis Eduardo R. Fotoetnografia. Porto Alegre: Tomo Editorial, 1997.
AGUADED, Ignacio et al. Currículo Alfamed de formação de professores em educação midiática AMI (Alfabetização midiática e informacional) na era pós-COVID-19. São Paulo: Palavra Aberta, 2020.
ALBINO, Jacqueline Meneguel. A complexidade do cotidiano nas relações educativas. In: LAGO, Claudia; VIANA, Claudemir Edson (org.). Educomunicação: caminhos da sociedade midiática pelos direitos humanos. São Paulo: ABPEducom/NCE-USP/Universidade Anhembi Morumbi, 2015. p. 335-342.
BACCEGA, Maria Aparecida. A construção do Campo. Revista USP, São Paulo, n. 48, p. 18-31, dez./fev. 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Vidas para consumo: A Transformação das Pessoas em Mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BITTAR, Eduardo C. B. Educação e metodologia para os direitos humanos: cultura democrática, autonomia e ensino jurídico. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy et al. Educação em Direitos Humanos: Fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007.
BRUM, Eliane. A vida que ninguém vê. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2006.
BUCKINGHAM, David. Digital Media Literacies: rethinking media education in the age of the Internet. Research in Comparative and International Education, Oxford (Reino Unido), v. 2, n. 1, p.43-55, 2007.
BUCKINGHAM, David. As crianças e a mídia: uma abordagem sob a ótica dos estudos culturais. Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 93-121, 2012.
CAMPOS, Marcio D’olne. Leitura da palavra... Leitura do mundo. In: FREIRE, Paulo; CAMPOS, Marcio D’olne. Leitura da palavra... Leitura do mundo. O Correio da UNESCO, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, 1991.
CARLSSON, Ulla. Prefácio. In: GRIZZLE, Alton et al. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: UNESCO; Cetic.br, 2016.
COSTA, Marisa Vorraber. Consumir o “outro” como prática da cidadania. In: COSTA, Marisa Vorraber. A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009a. p. 30-32.
COSTA, Marisa Vorraber. Escola e Consumo. In: COSTA, Marisa Vorraber. A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009b. p. 76-78.
DEWEY, John. Democracia e Educação: Introdução à Filosofia da Educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
FANTIN, Monica. Alfabetização midiática na escola. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais eletrônicos [...]. Campinas: Faculdade de Educação –Unicamp, 2007. Disponível em: https://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem05pdf/sm05ss15_06.pdf. Acesso em 19 jun. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Entrevista com Paulo Freire. [Entrevista concedida a Nilcéa Lemos Pelandré]. EJA em Debate, Florianópolis, ano 3, n. 4, p. 13-27, jul. 2014.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. São Paulo: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GIROUX, Henry A. Memória e Pedagogia no maravilhoso Mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 132-158.
GRIZZLE, Alton et al. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: UNESCO; Cetic.br, 2016.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 104-131.
KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 687-715, 2008.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Desafios Culturais: da Comunicação a Educomunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Mari Cristiana Castilho (org.). Educomunicação: construindo uma nova era de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 121-134.
SANTOS NETO, José Leite dos. O que é educação midiática? Um campo de interação entre cinema e educação. REPI – Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, p. 156-168, 2020.
PESCAROLO, Joyce Kelly. Direitos Humanos na Escola: Entre Reproduções e Transformações. Sociologias Plurais, Curitiba, v. 1, p. 123-143, 2013.
RADDATZ, Vera Lucia Spacil. Tecnologias na educação: mediação para os Direitos Humanos. In: LAGO, Claudia; VIANA, Claudemir Edson (org.). Educomunicação: caminhos da sociedade midiática pelos direitos humanos. São Paulo: ABPEducom/NCE-USP/Universidade Anhembi Morumbi, 2015. p. 393-402.
SIERRA, González Darwin. Comunicación/educación en América Latina: una aproximación desde las instituciones y las tecnologías en educación, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, Boiacá, v. 23, n. 36, p. 119-134, 2021.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014.
SOARES, Ismar de Oliveira; BLANCO, Patrícia. A Urgência da Educação Midiática. In: AGUADED, Ignacio et al. Currículo Alfamed de formação de professores em educação midiática AMI (Alfabetização midiática e informacional) na era pós-COVID-19. São Paulo: Palavra Aberta, 2020.
SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir; XAVIER, Jurema Brasil. Educomunicação e Alfabetização Midiática: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo: ABPEducom, 2016.
SOARES, M. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Revista Pátio, [S. I.], p. 96-100, 2004.
SOLOMON, Andrew. Longe da Árvore: pais filhos e a busca da identidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
SOUSA, Lumárya Souza de. Favelação: experiências de letramento midiático através da pesquisa-ação. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação ) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, 2019.
SOUSA, Nadia Jane de. Infância e Mídia: desafios para a educação na contemporaneidade. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 9, n. 1, p. 173-181, jan./abr. 2016.
SOUZA, Solange Jobin; LOPES, Ana Elisabete Lopes. Fotografar e narrar: a produção do conhecimento no contexto da escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 61-80, 2002.
STEINBERG, Shirleiy R.; KINCHELOE Joe L. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo