Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234615372023e0006Keywords:
artist’s book, decolonial practices, ninharia, Bemvinda publisherAbstract
This paper approaches the making of artist's books as decolonial practice. We address this topic by telling the story of the birth of the artist's book ninharia and the bemvinda publisher. From the transmission of this experience, we understand that writing and books contain a colonial heritage - that of who can write and publish. We claim with Silvia Rivera Cusicanqui, however, a ch'ixi perspective as a methodology for approaching the artist's book. Ch'ixi means the gray color in Andean weaving formed by white and black stripes that do not mix. In a culture founded on the principle of miscegenation such as ours, affirming ch'ixi is affirming the contradiction and the constant presence of alterity in identity and hegemonic forms. We hypothesize that the artist's book can be an object in which words and forms of expression act as decolonial practices. In this sense, the independent publication can assume a political and ethical position in the war of denominations, as Antônio Bispo calls it, creating images, symbols, imaginaries, and desires that converge in the care of life.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. A vulva é uma ferida aberta & outros ensaios. Rio de Janeiro: A Bolha Editora, 2021.
ANZALDÚA, Gloria. Como domar uma língua selvagem. In Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Difusão da língua portuguesa, n. 39. Niterói: Universidade Federal Fluminense. 2009. p. 297-309.
BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.
BISPO DOS SANTOS, Antônio. Colonização, quilombos: Modos e significações. Brasília: AYÔ, 2019.
GALERY, L. B. Seja bem-vinda: tentativas de aproximação e afeto através do diálogo com artistas brasileiras. 2021. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais). Linha de Poéticas Visuais e Contemporâneas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis (SC), 2021.
JORNAL DA USP (USP). Literatura reflete desigualdade racial no Brasil. 2021. Não paginado. Disponível em: https://jornal.usp.br/atualidades/literatura-reflete-desigualdade-racial-no-brasil/. Acesso em: 10 set. 2023.
KNIHS, Maiara. ninharia. Florianópolis: Caseira Editora, 2020.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO. Guerrilla Girls. Disponível em: https://masp.org.br/acervo/busca?author=guerrilla+girls. Acesso em: 10 set. 2023.
RIBEIRO, Ana Elisa. Como nasce uma editora. Belo Horizonte: Entretantas, 2023.
RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. 1a ed.Buenos Aires: Tinta Limón, 2015. 2a. ed. La Paz: Pluras editores/ Piedra Rota, 2018.
ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
SILVEIRA, Paulo. Definições e indefinições do livro de artista. In: A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista [online]. 2nd ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008, p. 25-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lorena Galery Batista, Maiara Knihs
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo