Conversations and contamination: what happens in collective writing crossed by “saturdays with Deleuze” meetings?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023133

Keywords:

Reading, Writing, “Saturdays with Deleuze”, Artistic practices, Education research

Abstract

This essay results from the meetings of a study group called “Saturdays with Deleuze” and held from 2015 to 2019 at Universidade Federal de Santa Maria - RS/Brazil, aiming to problematize the conversations and the contamination triggered by the works studied in the encounter with artistic practices and research in education. Some images populate the text, giving expression to the experiments that took place in this regard during the study meetings. In a biographematic move (BARTHES, 2003), this work was produced by eight hands, that is by four singularities inhabited by polyphony that resonates and is signaled in this writing as: 1st, 2nd, 3rd, and 4th sets of hands. Each author wove his or her own writing and sent the text to the next pair of hands, exploring regions not yet imagined. The textual zones resulting from this writing-reading procedure (CORAZZA, 2008) intend to invite the reader to explore ways of seeing, reading, writing, living in the academy in interrelationship with art and philosophy as fields of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivien Kelling Cardonetti, Federal University of Santa Maria

Professora Externa do Curso de Graduação a Distância de Educação Especial da UFSM, RS e professora do Curso de Pedagogia da Antonio Meneghetti Faculdade (AMF), em Restinga Seca, RS. E-mail: vicardonetti@gmail.com CV: http://lattes.cnpq.br/1649742737541059

Francieli Regina Garlet, Federal University of Santa Maria

Pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação – Linha de Pesquisa Educação e Artes da Universidade Federal de Santa Maria. E-mail: francieligarlet@yahoo.com.br CV: http://lattes.cnpq.br/2799676382347296

Cristian Poletti Mossi, Federal University of Rio Grande do Sul

Professor adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua no Departamento de Ensino e Currículo e no Programa de Pós-graduação em Educação (Linha de pesquisa Arte, Linguagem e Currículo).

Marilda Oliveira de Oliveira, Federal University of Santa Maria

Professora titular da Universidade Federal de Santa Maria. Atua no Departamento de Metodologia do Ensino e no Programa de Pós-graduação em Educação (Linha de pesquisa Educação e Arte). E-mail: marilda.oliveira@ufsm.br CV: http://lattes.cnpq.br/7835230852202032

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Trad. de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. de Mario Laranjeira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

CORAZZA, Sandra Mara. Os cantos de Fouror: escrileitura em filosofia-educação. Porto Alegre: Sulina, Editora UFRGS, 2008.

CORAZZA, Sandra et al. (org.) Biografemática na Educação: Vidarbos. Caderno de Notas 7. Porto Alegre: Doisa, 2015.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Trad. de Luiz Roberto Salinas Fortes. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. de Bento Prado Junior y Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 1, v. 3. 2. ed. Trad. de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão y Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 2012a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 4. 2. ed. Trad. de Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 2012b.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Trad. de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos. Trad. de Lara de Malimpensa. São Paulo: n-1 edições, 2015.

DIAS, Susana Oliveira. Escuta inumana: murmúrios de uma vida irrepresentável pelo grito arquivista... In: Leitura: Teoria & Prática, 32:62, (2014): 155-167. Disponível em: http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/viewFile/247/146. Acesso em: 24 mar. 2017.

FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. Coleção Ditos e escritos V. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2012.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Trad. de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

ORDINE, Nuccio. A utilidade do inútil – um manifesto. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Trad. y notas de Tomaz Tadeu. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

Published

2023-02-01

How to Cite

CARDONETTI, Vivien Kelling; GARLET, Francieli Regina; MOSSI, Cristian Poletti; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Conversations and contamination: what happens in collective writing crossed by “saturdays with Deleuze” meetings?. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 133–155, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023133. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22866. Acesso em: 17 jul. 2024.