A teaching to come: perspectives in fabulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023095

Keywords:

Fabulation, Teacher training, Being/feeling a teacher, Visual Arts

Abstract

How to build a teaching path in a narrative in which fabulation and literature break through writing, crossing not only the text, but also the experiences in contemporary art-education? Even if the search for answers is what moves a research, in this text, it moves the desire to fable in the path between being and feeling teacher. This is composed do not seek to establish truths, nor to name events, stories, teachers, and students. However, they aim to create a teaching in Visual Arts always to come. In this relationship, being a teacher marks a state in suspension, in a paused movement, while feeling a teacher aligned a movement, breaking with the linearity of training and deriving in narrative possibilities. Such things are explored with the sharing of narratives by some teachers in the State of Santa Catarina. Although located in a wide geographic location, these educators make it possible to create becomings close to the teaching practice in a classroom, whether here or there. Fabulating a teaching in arts consists of narratives, singular and collective, as it speaks to a people to come, in a minor language, always in motion. In this conception, the teachers’ speeches shared in this text do not gain a name or surname, but a space to talk about the reality of teaching, in a kind of foreign language, in such a way that it can reach the fabulation in the interstices of language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Ramos Nunes, Santa Catarina State University

Graduação em Artes Visuais habilitação Licenciatura pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2013). Especialização em Mídias na Educação pela Universidade Aberta do Brasil no Instituto Federal de Santa Catarina (2015). Mestrado em Artes Visuais pelo Programa de Artes Visuais da UDESC (2017). Doutora em Artes Visuais do Programa de Artes Visuais da UDESC (2022). Atualmente é Professora Efetiva de Artes na Escola Estadual José Matias Zimmermann. UDESC | SED-SC. https://lattes.cnpq.br/5448524601348039 | c.nunesra@gmail.com

References

BERGSON, Henri. As duas fontes da moral e da religião. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

BOGUE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antonio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Susana Oliveira (org.). Conexões: Deleuze e Vida e Fabulação e... Petrópolis, RJ; Brasília, DF: De Petrus; CNPq, 2011. p. 17-35.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: Imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.

KOHAN, Walter. O mestre inventor: relatos de um viajante educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A língua da escola: alienante ou emancipadora? In: LARROSA, Jorge. Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2017.28318

NUNES, C. R.; SCHMIDLIN, E. Ser e Estar professor em modos de fabular. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 1, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.105140. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/105140. Acesso em: 10 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.105140

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

SCHMIDLIN, Elaine. Paisagens: arte e educação na impermanência da margem. 2013. 143 p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2013. Disponível em: http://www.bu.ufsc.br/teses/PEED1015-T.pdf.

ZORDAN, Paola. Gaia Educação: arte e filosofia da diferença. Curitiba: Appris, 2019.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2023-02-01

How to Cite

NUNES, Carolina Ramos. A teaching to come: perspectives in fabulation. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 95–112, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023095. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22758. Acesso em: 30 jun. 2024.