Arts of resisting the plantationocene: comments on an aché aesthetic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614342022078

Keywords:

Ontology of Art, African art, Plantation, Aché, Plurality

Abstract

This research reflects on Plantation as a paradigmatic and conceptual figure to think about the reduction of the ontological plurality of artistic expressions in modernity. Implanted during the European colonial regime, the figure of the Plantation in the new world changed the ways of thinking, seeing, cultivating and weaving relationships, for this reason, a series of researchers in the human sciences named this new regime Plantationocene. Starting from these investigations and using the creation of the category “African art” in this period, it will be investigated how Plantation conceptually modifies the relations of artistic making. As a counterpoint and possibility of resistance, localized and endogenous perspectives on artistic and aesthetic productions are defended, in which the aesthetics of aché and its imbrications with Yoruba arts and world production are presented as an example and possibility.

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Author Biography

Mateus Raynner André de Souza, University of Brasília

Bacharel em Teoria, Crítica e História da Arte pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente cursa, nessa mesma instituição, Licenciatura em Artes Visuais e Mestrado no Programa de Pós-graduação em Metafísica na linha de pesquisa de Ontologias Contemporâneas, atuando junto ao projeto de pesquisa Biopolítica e Bioética. Foi bolsista de Iniciação Científica (ProIC) e atuou no grupo de pesquisa Narrativas da pele: identidades e autorreferências na produção imagética (2015-2017). Possui experiência em mediação cultural, tendo atuado em diversos espaços culturais do Distrito Federal. Como extensionista, participou como bolsista de projetos ligados à Educação Museal, Comunicação Comunitária e Mediação Cultural. Se interessa pelas filosofias das artes, pelas manifestações da cultura afro-brasileira e pelo pensamento africano e afro-brasileiro em suas intersecções.

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Published

2022-09-01

How to Cite

SOUZA, Mateus Raynner André de. Arts of resisting the plantationocene: comments on an aché aesthetic. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 78–99, 2022. DOI: 10.5965/2175234614342022078. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22063. Acesso em: 22 dec. 2024.